Mag/kan je zelf een land oprichten?

Wat zijn de mogelijkheden om zelf een eigen land/staat op te richten die bijvoorbeeld niet zijn gebonden aan de regels van Nederland?

Het klinkt heel raar ik weet het, maar ik wil weten of dit mogelijk is op bijvoorbeeld het grondgebied van Nederland. Of is er nog ergens land wat bij geen enkel land hoort?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.9K

Antwoorden (4)

Elk stukje land is al geclaimd.
Je zal dus een oorlog moeten winnen eerst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee? Zal een regering vrijwillig een stuk land aan je afstaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
I don't think so lol. AMG wil op een vredige manier proberen een stukkie land van een ander te claimen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Och.. onmogelijk is het niet. Niet elk stukje land is gewonnen door oorlog, veel is gewoon geclaimd. Ander probleem is natuurlijk wel of je wel of niet erkend word. JIJ kan vinden dat je een eigen land hebt, maar de ander kan zeggen, oja? Net zoals Taiwan denkt dat ze een land zijn, maar practisch niemand die dat erkend.
Op het grondgebied van Nederland is het zeker niet mogelijk. Dit grondgebied is namelijk al eigendom van Nederland. Overigens is elke stukje grond al eigendom van een land, dus het zal lastig worden.
Er is wel ooit een land (Sealand genaamd) gesticht, dat bestond uit een marineplatform op zee. Misschien is dat wat voor je, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Sealand
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op Youtube (http://www.youtube.com/watch?v=OhrzXYmxFdw) kun je ook nog een documentaire zien over Sealand.
Iedereen kan een eigen land beginnen, maar wie het serieus aanpakt is veel tijd kwijt met het runnen van een micronatie. In Nederland zijn er nog geen serieuze pogingen gedaan om micronaties te vormen, al zijn er nog steeds Friezen die hun provincie graag als zelfstandig land verder zien gaan ;)

Micronaties kunnen proberen om op de lijst te komen van UNPO in Den Haag, de Unrepresented Nations and Peoples Organization, maar het is vooral zaak om erkend te worden door andere landen.

De laatste jaren is er steeds meer belangstelling voor micronaties. In 2000 schreef de Franse professor Fabrice O'Driscoll het boek "Ils ne siègent pas à l'ONU" (Ze horen niet bij de VN) en zelfs Lonely Planet heeft een gids met micronaties gepubliceerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op papier is het wellicht mogelijk, maar in de praktijk - vrijwel - onmogelijk. Het zal in de meeste gevallen immers een staat-in-de-staat betekenen, en daar zijn reeds bestaande staten niet blij mee.

Toegevoegd na 2 minuten:
In De Haag krijgen ze het nu al doodsbenauwd als Limburg de van oudsher warme banden aantrekt met Belgisch Limburg en Nordrhein Westfalen.