Wat gebeurt er als een land zulke hoge schulden heeft dat ze niet meer af te betalen zijn?

Volgens mij heeft de VS ook ontzettend hoge schulden als ik me niet vergis, wat zijn hiervan de gevolgen voor het land en mensen zoals jij en ik?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Helemaal niets.
Want die schulden hebben ze niet aan andere landen, dus er zal nooit ineens een curator voor hun neus staan die komt innen.
Die schulden hebben ze aan zichzelf. Pensioenen voornamelijk die uitbetaald moeten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
De VS zijn anders een heleboel geld schuldig aan China...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor. Dat zie je toch aan Amerika? Die heeft per inwoner veel meer schuld als ons. En ik zie ze niet omvallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft USA dan zoveel geld geleend van China?
Bron?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik krijg nu een hele stapel minnetjes! Zeker allemaal van mensen die daadwerkelijk denken dat een land failliet kan gaan? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vragensteller had het over failliet gaan. Niet over een crisisje ofzo. Ook niet over eventuele banken die omvallen of inflatie. Een land gaat NIET failliet... al krijg ik 100 minnen en is er hier een Loenie die vind dat ik onzin uitkraamt ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik hoor niemand schreeuwen?
Ok.. het woord failliet heb ik er zelf bijgehaald, omdat dat nu eenmaal de benaming is wanneer je schulden niet meer kan betalen.
Maar een land kan ALTIJD schulden afbetalen, want dan drukken ze er toch gewoon geld bij? ;-) lol.
Ok, of het verstandig is, dat is een 2e, want natuurlijk ga je dan ontzettende inflatie krijgen, maar die ellende word dan over de bevolking uitgesmeerd.
Ok.. in het ergste geval gaan ze muiten... maar dan nog gaat een land niet failliet. Hooguit naar de klote ;) We hebben het gezien in duitsland na de oorlog, of in Argentinie. Maar die zijn er ook weer allemaal bovenop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leesvoer:
http://www.freewebs.com/staatsschuldamerika/inleiding.htm
schuld vs in 2005: > 8000 Miljard dollar. En nee, die kunnen ze niet zomaar bijdrukken, dan zouden ze zware inflatie krijgen en dan kunnen ze geen olie meer kopen. Je antwoord slaat nergens op, in de reacties heb je wel een paar puntjes: jaren lang naar de klote of oorlog.
Maar meestal worden tegenwoordig een deel van de schulden kwijtgescholden. Dat kan je zien als schuldsanering. Kijk maar wat er met IJsland en Griekenland gebeurt.
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat Griekenland wordt geholpen, is juist OMDAT het zo'n probleem is als een land zijn schulden niet meer kan voldoen. Als dat zou gebeuren, zou niet alleen Griekenland kapot gaan, maar zou het grote delen van de rest van de wereld meeslepen. Geld bijdrukken is geen optie. Neem Amerika. Als dat geld zou gaan bijdrukken om de schulden af te lossen, zou de waarde van de dollar afnemen. Dat afnemen van de waarde van de dollar gaat dan zo snel, dat je nooit genoeg kunt bijdrukken om de schuld af te lossen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Oh, je vroeg om een bron. Is Wikipedia goed genoeg? Kijk dan op
http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_public_debt . Daar lees je dat de USA voor 1160 miljard dollar bij China in de schuld staat. Daarnaast nog eens voor 882 miljard dollar bij Japan. De totale buitenlandse schuld is 4440 miljard dollar. (Cijfers van eind 2010.)
In dat geval gaat een land gewoon failliet. Als jij zoveel schulden hebt, dat ze niet meer af te betalen zijn, ga je ook failliet. Voor jou geldt dan dat je niet meer aan je financiele verplichtingen kunt voldoen, en voor een overheid geldt hetzelfde.

De overheid zal dus b.v. de salarissen van ambtenaren niet meer kunnen betalen, mensen die aangewezen zijn op een uitkering krijgen ook geen geld meer, en ook zullen allerlei taken die de overheid heeft, niet meer uitgevoerd kunnen worden. Denk aan heel simpele dingen als het repareren van snelwegen, of het ophalen van huisvuil. Als dat niet meer gebeurt, dan kun jij je ook wel ongeveer voorstellen wat er dan ontstaat. Een flinke chaos.

Wat er daarna gebeurt is een beetje gokken; want we hebben weinig voorbeelden, omdat een staat niet zo snel failliet gaat. Daarom grijpen we in, als er een failliet dreigt, zoals in Griekenland.

Ik denk dat de gevolgen dramatisch zijn: want als mensen geen geld meer hebben, dan wordt er ook niets meer gekocht/verkocht. Je krijgt dan een sneeuwbal-effect, met als gevolg dat alles totaal uit de hand loopt. Daarbij kun je denken aan rellen, plundering of misschien wel een burgeroorlog. Als een economie totaal instort, en iedereen heeft letterlijk honger, dan is alles mogelijk. Maar ik gok ook maar wat, en laten we maar hopen dat we zullen moeten blijven gokken, en de gevolgen nooit in het echt zullen zien. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij gelijk hebt, dan snap ik niet waarom we in Nederland ons zo'n zorgen maken om die enorme staatsschuld. En vooral, waarom zo veel economen zeggen dat het in de VS een keer echt fout gaat. Als een land niet failliet kan gaan, komt dat alleen maar omdat andere landen zoveel mogelijk proberen te voorkomen dat zo'n land failliet gaat. Omdat die andere landen er zelf belang bij hebben, zoals in Griekenland. Misschien heb je in zoverre gelijk, dat een land niet zo snel failliet gaat. Dat komt alleen maar omdat de mensen die geld lenen aan de staat, nog steeds vertrouwen hebben in een land, zoals de VS. Maar als dat sentiment ooit omslaat dan vrees ik het ergste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat we ons zorgen maken over die staatsschuld komt door de politiek.
In feite hebben we die staatsschuld nodig! Want dat is onze reserve! (nogmaals, die schuld is voornamelijk aan onszelf).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens hoor. Niks mis met staatsschuld. Maar een staat kan niet onbeperkt lenen. Alleen al omdat het zo enorm veel rentekosten met zich meebrengt.
Het moet alleen niet uit de hand lopen. Dat proberen we hier te voorkomen en in de VS loopt het al bijna echt uit de hand.
ronron1212
13 jaar geleden
Een staats schuld is niet alleen aan ons zelf. Staatsobligaties kunnen door iedereen worden gekocht. Leningen komen ook van de wereldbank.
Uiteindelijk komt de munt van dat land onder zware druk te staan ma.w. de koopkracht ervan wordt steeds minder Inflatie). Anders gezecht, alles wordt duurder. Op een gegevenmoment uit zich dat in hyperinflatie. Kijk naar Zimbabwe of naar de Weimar republiek.

Het beste wat je als individu kunt doen is, fysiek goud kopen, om je koopkracht te beschermen. je hoeft maar een blik op de evolutie van de goudprijs te werpen en je snapt wel wat er dan aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleine landen zijn meestal het bokje, grote landen ligt ingewikkelder, in het geval van de VS is alles mogelijk.

De twee uiterste gevallen:

-Iemand pakt een dikke stift en streept alle schulden door.
(zeer versimpeld gezegd, maar met grote gevolgen voor o.a. pensioenen)

-3e Wereld Oorlog