Wat gebeurt er als een land zulke hoge schulden heeft dat ze niet meer af te betalen zijn?

Volgens mij heeft de VS ook ontzettend hoge schulden als ik me niet vergis, wat zijn hiervan de gevolgen voor het land en mensen zoals jij en ik?

Weet jij het antwoord?

/2500

Helemaal niets. Want die schulden hebben ze niet aan andere landen, dus er zal nooit ineens een curator voor hun neus staan die komt innen. Die schulden hebben ze aan zichzelf. Pensioenen voornamelijk die uitbetaald moeten worden.

In dat geval gaat een land gewoon failliet. Als jij zoveel schulden hebt, dat ze niet meer af te betalen zijn, ga je ook failliet. Voor jou geldt dan dat je niet meer aan je financiele verplichtingen kunt voldoen, en voor een overheid geldt hetzelfde. De overheid zal dus b.v. de salarissen van ambtenaren niet meer kunnen betalen, mensen die aangewezen zijn op een uitkering krijgen ook geen geld meer, en ook zullen allerlei taken die de overheid heeft, niet meer uitgevoerd kunnen worden. Denk aan heel simpele dingen als het repareren van snelwegen, of het ophalen van huisvuil. Als dat niet meer gebeurt, dan kun jij je ook wel ongeveer voorstellen wat er dan ontstaat. Een flinke chaos. Wat er daarna gebeurt is een beetje gokken; want we hebben weinig voorbeelden, omdat een staat niet zo snel failliet gaat. Daarom grijpen we in, als er een failliet dreigt, zoals in Griekenland. Ik denk dat de gevolgen dramatisch zijn: want als mensen geen geld meer hebben, dan wordt er ook niets meer gekocht/verkocht. Je krijgt dan een sneeuwbal-effect, met als gevolg dat alles totaal uit de hand loopt. Daarbij kun je denken aan rellen, plundering of misschien wel een burgeroorlog. Als een economie totaal instort, en iedereen heeft letterlijk honger, dan is alles mogelijk. Maar ik gok ook maar wat, en laten we maar hopen dat we zullen moeten blijven gokken, en de gevolgen nooit in het echt zullen zien. ;-)

Uiteindelijk komt de munt van dat land onder zware druk te staan ma.w. de koopkracht ervan wordt steeds minder Inflatie). Anders gezecht, alles wordt duurder. Op een gegevenmoment uit zich dat in hyperinflatie. Kijk naar Zimbabwe of naar de Weimar republiek. Het beste wat je als individu kunt doen is, fysiek goud kopen, om je koopkracht te beschermen. je hoeft maar een blik op de evolutie van de goudprijs te werpen en je snapt wel wat er dan aan de hand is.

Kleine landen zijn meestal het bokje, grote landen ligt ingewikkelder, in het geval van de VS is alles mogelijk. De twee uiterste gevallen: -Iemand pakt een dikke stift en streept alle schulden door. (zeer versimpeld gezegd, maar met grote gevolgen voor o.a. pensioenen) -3e Wereld Oorlog

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100