Waarom vinden sommige mensen het vervelend als je hen ''u'' noemt, ipv ''jij''? Op deze manier laat je toch weten tegen iemand op te kijken?

Het lijkt mij als je iemand met ''u'' aanspreekt, dat je dan een soort van tegen hun opkijkt..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het "voelt" oud als iemand U tegen me zegt, en ik voel me niet oud. Inmiddels ben ik er redelijk aan gewend, omdat ik de leeftijd van 30 gepasseerd ben ;-))
Het "U" zeggen toont respect, niet zozeer het "opkijken" tegen iemand, althans, zo zie ik dat. Respect tonen is prima natuurlijk, niks mis mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorstaande had een antwoord moeten zijn, maar kan een reactie niet meer verwijderen :-)
Kristal
13 jaar geleden
geeft niet Wendy, U mag het wel 2 x zeggen
:-))

Het beste antwoord

Naast dat je je oud voelt, creëert 'u' ook afstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ze voelen zich dan stokoud
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben 23, als ieman U tegen mij zou zeggen, of mevrouw, dan voel ik mij zo oud.

Toegevoegd na 29 seconden:
iemand*
13 jaar geleden
Het "voelt" oud als iemand U tegen me zegt, en ik voel me niet oud. Inmiddels ben ik er redelijk aan gewend, omdat ik de leeftijd van 30 gepasseerd ben ;-))
Het "U" zeggen toont respect, niet zozeer het "opkijken" tegen iemand, althans, zo zie ik dat. Respect tonen is prima natuurlijk, niks mis mee....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is altijd prettig wanneer iemand u tegen mij zegt, het geeft aan, dat de persoon die het zegt, zijn opvoeding heeft gehad, en manieren heeft geleerd. Meestal wanneer een persoon zich daardoor oud voelt, of afstandelijk of andere redenen heeft, zeggen ze dat ze het fijner vinden dat je "jij" zegt. Het maakt de kloof wat minder groot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kern van de kwestie is dat je met u en je/jij alles kunt uitdrukken en vastleggen.
U staat voor afstand en respect, zakelijkheid en status, maar ook voor beleefdheid en onderscheid.
Je en jij staat voor informeel en klinkt kameraadschappelijk en vertrouwd.
U is het teken van afstandelijkheid, 'je' staat voor solidariteit. U geeft makkelijk een mijlenverre verwijdering en 'je' zet mensen dicht naast elkaar.
Het tutoyeren is het gevolg van een halve eeuw informeel gedrag en maatschappelijke nivellering.

Toch blijven we twijfelen en dit komt natuurlijk omdat elke situatie en relatie weer anders is.Voelen we afstand of willen we die aangeven? Of toch meer vriendschap, gelijkheid of genegenheid?

Ik leerde als kind dat je 'u' moest zeggen tegen ouderen en ik heb dan nog geleerd dat ouders ook u waren. Ik zal nog steeds u zeggen tegen mijn ouders, omdat ik dit zo gewend ben. Ik ben nu ouder en mensen van mijn leeftijd zal ik met je aanspreken omdat zij meer gelijk zijn.
De burgemeester noemde ik bij eerste kennismaking natuurlijk 'u' want dat is weer respect totdat hij mij bij het kerst raadsdiner kuste en zei dat ik hem bij zijn voornaam moest noemen en dat ik hem moest tutoyeren, dan zou hij het 'u' ook bij mij achterwege laten. Dan is het logisch dat je dit doet. Zo zal het ook bij eerste kennismaking bij elke oudere of hogere positie dan jezelf beter zijn om met 'u' 'te beginnen, dit getuigt nog steeds van goede manieren en opvoeding bij de ouderen van nu.Meestal zullen ze het zelf zeggen dat ze liever geen 'u' horen als je ze aanspreekt.
amc
13 jaar geleden
Dat is het hem nu juist. In deze tijd wil iemand veel vaker NAAST de ander staan en niet erboven of eronder.
Je zou niet tegen me op moeten kijken, maar samen met me mee kijken.

Mocht ik meer weten dan jij, kan jij tegen me op kijken. Maar dan zie je nog niet wat ik zie. Het enige wat je doet is me achterna lopen. Daarmee leer je nog niets zelf.
Als je naast me gaat staan, kan je zien wat ik zie (op gelijke hoogte), dan kan ik je leren wat ik zie.

Het is over het algemeen prettiger om op gelijke hoogte te staan, zonder ego en grootsheid(waanzin). Geen verplichting, pure vrijwilligheid.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook creëert het afstand, terwijl we juist dichter bij elkaar willen komen. Vroeger moest je je eigen vader met u aanspreken. Daarmee was er ook meteen een enorme afstand. Nu willen we liever een knuffel en heel dicht bij iemand komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met die toevoeging ben ik het helemaal niet eens.
Ik ervaar helemaal geen afstand tussen mij en mijn ouders en ik spreek ze altijd aan met u. (minnetje is niet van mij hoor, we verschillen van mening , dat is geen minnetje :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"U" is antiek geworden. Het is steeds minder van deze tijd... ben veel omgegaan met ouderen en hoor nooit iemand klagen dat ik hen tutoiyeer ( of hoe je dat ook schrijft). Krijg door "jij' zeggen juist een band.
Kristal
13 jaar geleden
@Nelly, ja zo zal het voor iedereen anders zijn. Wat GD zei geldt voor mij ook. Ik heb destijds aan mijn ouders gevraagd of ik jij mocht gaan zeggen om de afstand te verkleinen. Uiteindelijk zeiden 2 van hun volwassen kinderen jij en de andere twee zeiden u tegen mijn ouders. Dat hebben we gewoon zo gelaten.
+GD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Kristal. mijn ouders hebben mij altijd vrij gelaten hierin. Ik heb ze nooit U genoemd. Kreeg het gewoon niet over mijn lippen.
Wel heb ik een ex gehad waarvan haar vader het afdwong om U te zeggen. En nog met een hoofdletter ook. Het was een dictator en veel ego voor eigen status om respect te eisen.
Maar een knuffel zou je toch nooit kunnen krijgen van die man. Laat staat dat je dichterbij kunt komen.
Hij zelf sprak iedereen met U aan. Maar respect heb ik hem nog nooit zien hebben.
Nou ja, voor de dominee zag ik die respect... @Nelly, het ligt ook aan de tijd en de manier waarop de ouders zijn opgegroeid. Mijn ouders zeiden ook U tegen hun ouders. Als jij van de leeftijd bent van mijn ouders... @Forall..: Precies. U is iets van vroeger toen men nog meer een 'sociale' status had en men 'vond' dat men respect moest 'hebben'. Nadeel was inderdaad dat de afstand ook groot was. In deze tijd is die afstand kleiner, maar vaak nog wel respectvol. Als je tegen een caissière zegt: "dank je wel", komt dat hetzelfde over als "dank u wel". Hetzelfde qua respect, maar dichterbij en daardoor komt het welgemeender over.
Ik zelf zie "je" als naast iemand staan met een arm over de schouder heen. En U is voor mij er tegenover staan en een buiging maken (zoals Japanners doen). Verschil tussen wel of geen liefde...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor iemand tegen wie je U zegt kun je ook liefde voelen... ligt er maar aan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch blijf ik het oneens met het gegeven dat u een bepaalde afstand creeert, ik ervaar dat niet, maar dat komt misschien omdat ik makkelijk u zeg en daar helemaal niet iets van status bij voel
Degene waar ik u tegen zeg is gewoon ouder dan ikzelf ben, niet beter of niet iemand waar ik tegen op kijk.
Wij hebben bij 'u zeggen' een heel ander gevoel. Sinds ik in Brabant woon is de persoonsvorm Gij er ook bij gekomen, erg makkelijk want want dat is zowel jij als u :)
Hangt ook van de omstandigheden af denk ik.Iemand die je goed kent of niet.En waar je bent in een winkel.Als mensen mij aanspreken met je doe ik dat terug.Als ze me aanspreken met U ook. Maar de ene heeft liever je de andere U hangt denk ik ook van de leeftijd af denk ik die je zelf hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij U voelen mensen zich oud, maar het schept ook een vorm van afstand. Jij is veel informeler en jonger. Ik gebruik het dan ook expres, als iemand aangegeven heeft dat ik jij mag zeggen, maar ik niet 'te close'met iemand wil zijn, dan ga ik automatisch weer over op 'u'..het wordt in veel beroepen dus ook gebruikt om afstand te bewaren tot iemand en ook dat kunnen mensen als vervelend ervaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat voelde ik me oud zeg, toen ik op mijn achttiende tijdens mijn stage op een basisschool al met U werd aangesproken.
Voor de kinderen was het een vorm van respect waarmee werd aangegeven dat ik de meester was en dat er een bepaalde hierarchie/verstandhouding is.

Ik vond het idd in het begin ook vervelend omdat ik me op mijn achttiende al oud begon te voelen. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sommige mensen, including me, willen niet dat er tegen hun op gekeken wordt. Het "u" tijdperk is wat mij betreft voorbij.,... we zijn allemaal leraren en allemaal leerlingen en we leren allemaal van elkaar. iedereen is een mens van vlees van bloed, jij hebt van dit verstand, de ander van dat, de een is een verstandsmens, de ander een gevoelsmens, van binnen zijn we allemaal hetzelfde. Er is dus geen reden tegen iemand op te kijken. Das mijn mening.
Iemand voor wie je bijzonder veel respect hebt kun je op andere manieren laten merken dat je dat hebt... Geef diegene eens een bloemetje of doe eens een afwasje bij diegene thuis, of op andere manier... koop een kleinigheidje, geef een complimentje.

Niemand is meer dan een ander. daarom: Jij .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met je eens, alleen ligt het dan ook wel aan de "toon" waarop. Soms wordt "jij" zo respectloos uitgesproken, dat ik sterk de neiging heb om te zeggen: Voor jou is jij "U"....;-)
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach dan denk ik liever dat hij het zegt dan iemand met zijn volle verstand :P
Ik denk zeker dat sommige mensen het vervelend vinden om met u aangesproken te worden. Om verschillende redenen.
Eerder vond ik het zelf ook vervelend als men u zei, ik voelde me dan inderdaad oud, zeker als vrouwen dat zeiden die maar 10 jaar jonger waren bijvoorbeeld.
Ik zei dan ook altijd: zeg maar jij hoor, dan doe ik dat ook.
En als ze dat dan toch niet deden, zei ik het nog eens.
Tot ik merkte dat het toch voor een aantal mensen gewoon lastig is om jij te zeggen tegen iemand die ouder is. En eigenlijk ken ik het zelf wel, tegen sommige mensen zeg ik nu eenmaal vanzelf u, soms blijvend en soms verandert dat als ik ze beter ken.
Dus tegenwoordig zeg ik nog steeds: zeg maar jij hoor, dan doe ik dat ook, maar als ze u blijven zeggen laat ik het verder gaan.
Ik zit er niet meer zo mee, goed teken ;-)
Ik zeg trouwens ook u als ik boos wordt, als ik tegen een verkoper u zeg, of iemand die me buiten lastig valt word ik úitermate beleefd... geen goed teken ;-)
Maar, zeg jij maar gewoon jij hoor, dan zeg ik ook jij tegen jou.