Kun je je buren erop aanspreken over geluidsoverlast als ze een paar uur lang muziek hardop luisteren?

Ik heb buren die in de ochtend muziek hardop zetten voor een paar uur lang zodat ik niet meer kan slapen. Het is niet zo vroeg in de ochtend, vanaf 9 tot nu nog steeds maar het is wel vervelend. Zij schreeuwen vaak, kinderen huilen en muziek te hard. Kan dit als geluidsoverlast worden gezien?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Of het geluidsoverlast is op dit tijdstip van de dag, hangt af van het aantal decibellen dat de buren produceren. Waarschijnlijk zullen ze de norm niet overschrijden, maar je zou ze wel kunnen vragen iets minder luidruchtig te zijn.
9 jaar geleden
Het is zeker goed om je buren te laten weten dat je last hebt van hun muziek. Ga er vanuit dat ze zich hiervan niet bewust zijn en je graag tegemoet willen komen. Vraag ze vriendelijk of de muziek wat zachter mag. Dan kom je positief en niet bedreigend over. Je kan ook vragen of ze misschien pas later de muziek aan zouden kunnen zetten. Begin niet gelijk over andere dingen die je irriteren. Dan is de kans op ruzie groot. Als je buren ervoor open staan, kan je zelfs interesse tonen in de kinderen o.i.d. Als je hen ergens mee zou kunnen helpen is helemaal mooi. Dan zullen ze vast hun best doen om jou niet meer te storen.