Is dit ethisch verantwoord?

Stel:

Rob (een onbekend iemand) komt naar je toe met een beeldje. Jij ziet dit beeldje en weet zeker dat het beeldje 4 miljoen euro waard is.

Je zegt tegen Rob: "zeg Rob, dat beeldje van jou is zeker 3 miljoen euro waard, ik koop hem van je voor 3 miljoen euro"
Rob is dolblij, hij is 3 miljoen euro rijker! Hele leven is beter!

Vervolgens verkoop jij het beeldje voor 4 miljoen euro, jij 1 miljoen rijker, hartstikke mooi, jouw leven wordt ook een heel stuk beter hierdoor.

De vraag alleen is, is dit ethisch verantwoord. Want aan de ene kant heb je wel gelogen tegen Rob, je hebt hem als het ware 1 miljoen afgenomen..

Aan de andere kant, als jij niets had gezegd was Rob misschien nooit zo rijk geweest, en Rob is natuurlijk dolblij dat hij nu 3 miljoen heeft, zijn hele leven is beter. En dat geldt ook voor jou!

Dus wat zou ethisch verantwoord zijn, in eerste instantie tegen Rob zeggen dat het 4 miljoen waard is. Of doen wat ik in het voorbeeld heb aangegeven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou eerst eens 100,- bieden. :-P

Het beste antwoord

Je liegt inderdaad tegen Rob. Of je dat ethisch verantwoord vindt is een persoonlijke afweging. Je kunt ook voorkomen dat je tegen deze Rob liegt door niet te zeggen: "zeg Rob, dat beeldje van jou is zeker 3 miljoen euro waard, ik koop hem van je voor 3 miljoen euro"

maar:
"Zeg Rob, dat beeldje van jou is prachtig. Ik wil hem van je overnemen voor 3 miljoen euro."

Hij wordt er 3 miljoen beter van (min het bedrag wat het hem heeft gekost natuurlijk), jij verkoopt het voor 4 dus jij wordt er 1 miljoen beter van.

Daar is ethisch geen enkel bezwaar tegen. Het gebeurt zovaak en wordt 'handel' genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien je zegt 'dat beeldje is ZEKER 3 miljoen euro waard', lieg je niet tegen Rob. Rob kan nu bedenken dat het beeldje minimaal 3 miljoen euro waard is en of hij het daarvoor wil verkopen danwel probeert er meer voor te krijgen. Dan vind ik het alternatief 'dat beeldje van jou is prachtig' minder eerlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok, dat woordje 'zeker' had ik overheen gelezen. maar toch, volgens mij is het niet oneerlijk om te zeggen dat je iets mooi vindt. zolang je niets zegt over de waarde lieg je er ook niet over natuurlijk.

Andere antwoorden (3)

ik zou aan hem gevraagd hebben of ik dat beeldje van hem over mag kopen en voor hoeveel? rob zou met 100 euro al tevreden zijn geweest denk ik? Ik zou hem dan zeker door verkopen voor 4 miljoen. Als die rob toch een onbekend iemand is? boeie? Wie belazert wie zou ik zeggen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij hebt Rob gemeld, dat het beeldje zeker 3 miljoen euro waard is en daar had je gelijk in. Als Rob behalve dat beeldje ook nog een beetje hersens had gehad, dan had hij ook nog ergens anders zijn licht opgestoken.
Stel, dat ik een E bike ga kopen en de de fietsenmaker zegt: Meneer, deze is de beste, die kost 2400 euro, maar zegt er niet bij,dat dezelfde E bike 2 straten verder bij zijn collega voor 2200 euro te koop staat. Dat is niet onethisch, maar gewoon handel drijven en zo is het met het beeldje net zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Bazorg,

Dat is een goeie, persoonlijk zou ik de waarheid vertellen, want wees eerlijk hoeveel plezier zou je beleven aan geld dat je niet eerlijk gekregen hebt, en daarbij komt dat een leugenaar een goed geheugen moet hebben, als het ooit tersprake komt is de kans aanwezig dat je door de mand valt.
Ik zou Rob voorstellen om een percentage te krijgen als ik een koper voor 4 miljoen zou aanbrengen.

Groetjes karin