Ja, klopt. Staat op het menu. Is geliefd eten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hondenvlees is het vlees van een hond. Het eten van hondenvlees in veel Aziatische keukens een delicatesse; in de meeste westerse landen rust er een taboe op

Hondenvlees wordt over het algemeen gedroogd gegeten en, aldus prins Henri de Laborde de Monpezat van Denemarken, smaakt als konijn, gedroogde babygeit, of misschien als het vlees van een kalf, maar dan droger. Voor het eten wordt meestal een kruising tussen een Chinese hond (bij voorkeur een Chowchow) en een Sint-Bernard met een leeftijd van 6 tot 12 maanden gebruikt

bron Wikipedia
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In Pukuo, de noordwestelijke voorstad van het Chinese Nanjing, staat een hut in een veld van vuilnis.

Een stapel lege, houten kratten en stalen stangen voor de ramen zijn de enige aanwijzingen van wat er gaande is. Binnen zitten de kratten vol met katten die wachten om naar de zuidelijke provincie Guangdong verscheept te worden. Daar zullen ze een groeiende nieuwsgierigheid naar de smaak van kattenvlees verzadigen.

Aan de achterzijde van de hut zit een man zich, op een geïmproviseerd bed, te verwarmen bij een houtkachel. 'We verzamelen hier per dag 40 tot 50 katten,' zegt hij. 'Ze worden verscheept als we er 100 hebben. We verdienen rond de acht mao op elke kat, na aftrek van onze kosten. Ze worden voor 10 renminbi (ongeveer 1 euro) ingekocht, en we verkopen ze voor niet veel meer.' Elke nacht vertrekt een trein vanaf een vrachtdepot in Nanjing naar het zuiden. In die trein zitten duizenden katten. Chen Shi, een 20-jarige monteur die in een naburige winkel werkt, vertelt dat het depot nu zo'n drie of vier jaar in operatie is. 'De katten gillen de hele nacht,' zegt hij. 'Inwoners hebben de politie gealarmeerd, maar die kon niets doen. Er is niets onwettigs aan.'

De voorliefde voor het eten van honden in noordelijk China is algemeen bekend, maar in het zuiden van het land worden ook katten gewaardeerd. Eén van de bekendste Cantonese gerechten is ¨Tijger en Draak verwikkeld in Strijd¨, waarin de smaken van kat en slang om voorrang strijden....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Honden- en kattenvlees wordt inderdaad in China al eeuwenlang beschouwd als een echte delicatesse, maar lijkt nu van hun menu te gaan verdwijnen. Het land heeft voor het eerst in zijn geschiedenis een wetsvoorstel klaar tegen dierenmishandeling, zo zegt het staatspersagentschap.
Als de wet aangenomen wordt, trotseren mensen die vlees van kat of hond eten een boete van 5000 Chinese Yuan, gelijk aan zo'n 520 euro, en riskeren ze daarbovenop nog eens een gevangenisstraf van 15 dagen, zo zei men tijdens het Chongqing Evening News.
Producenten of verdelers van het vlees zouden een boete krijgen tussen de 10.000 en de 500.000 yuan.
De wet is op dit moment nog niet aangenomen en omvat nog slechts een voorstel dat het afgelopen jaar werd opgesteld. Wanneer de wetgeving in actie zal treden is nog niet duidelijk. Volgens persagentschap AFP kan het jaren duren vooraleer een wetsontwerp in China wordt goedgekeurd.
Dierenmishandeling en het kweken van honden en katten voor hun vlees blijft een wijdverspreid fenomeen in China. Wel groeit langzamerhand het besef van het belang van dierenwelzijn.
In restaurant wordt vaak hondenvlees aangeboden als 'aromatisch vlees'. Ook in grote steden, waar honden meer en meer als huisdieren worden beschouwd, blijft de voorliefde voor hun vlees op het bord ook bestaan.
Kattenvlees is vooral populair in de zuidelijke delen van China. Regelmatig proberen dierenliefhebbers daar vrachtwagens met honderden of duizenden katten onderweg naar het slachthuis te blokkeren. Meestal komen de diertjes jammer genoeg toch nog in de pan terecht.....
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe zit het met de mishandeling van koeien, varkens en runderen?
flyingcrow
13 jaar geleden
Idem!!
Ja, dat is echt waar. Al een eeuwigheid. Helaas weten ze daar niet beter en is het net zo gewoon als dat wij koeien en varkens eten. 's Lands eer, 's lands wijs.
(maar ik ben het er niet mee eens).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weten niet beter...???
Als een moslim dat zegt over onze varkens-consumptie, is hij zeker achterlijk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo 'helaas'? Praat eens met een hindoe over een biefstukje...
Iedereen heeft zijn eigen gewoontes en voorkeuren, dat wij honden en katten zien als huisdieren geeft ons niet het recht mensen die ze opeten te veroordelen.