welke straf/vonnis?

Ik ben een jongen onder de 18, ik heb ruzie gehad met een jongen, zijn neus is/was waarschijnlijk gebroken... Volgende week moet ik voor de rechter verschijnen.. Welke straf kan ik verwachten? Hoeveel geldboete, wat voor taakstraf? En moet ik misschien kosten betalen voor die gebroken neus? Hoeveel is dat ongeveer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het slachtoffer mijn zoon was geweest zou ik alles op alles gezet hebben om jou tot je laatste cent te strippen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh ja weet jij wat er gebeurt is dan? Wie is er begonnen is het de eerste keer? Wat ikzelf bijna aanneem anders was de vraag waarschijnlijk niet gesteld. Kom bijna iedereen op die leeftijd heeft wel eens wat gehad niet begonnen dan wel slachtoffer. En is het slachtoffer de genen die het meest is toegetakeld of aangifte doet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik jou was zou ik zeggen dat ik enorm veel spijt hebt en het niet je bedoeling was.
Misschien kom je er dan nog genadig van af.
Als je geen spijt hebt maar dat wel zegt kan je daarop betrapt worden en dan ben je helemaal de pineut.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry Walrus. maar ik word altijd heel erg boos als ik lees dat er zoveel geweld is gebruikt om iets dat waarschijnlijk de moeite niet waard is. Iemand een gebroken neus slaan getuigt nou niet bepaald van vredelievendheid.

Antwoorden (6)

ik denk eerder in geld boetes en voorwaardelijke celstraffen dan taakstraf

het is en blijft "maar" (lichte) mishandeling en dat word normaal niet bijzonderzwaar bestreft in nederland
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst stond eenvoudige mishandeling... Nu heb ik brief gekregen en staat: zware letsel
Ik denk zelf eerder dat je de kosten voor zijn neus reparatie moet betalen, en een taakstraf van ongeveer 20 uur krijgt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bron?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zijn die kosten ongeveer denk je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij valt dat gewoon onder de zorgverzekering!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de zorgverzekering heeft echter wel verhaalrecht!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen bron, maar ervaring;)
Voor de hoogte van de straf neemt de rechter altijd overige factoren mee.

Waarom was er ruzie ontstaan ? Waarom ben je niet gaan wegrennen/weglopen ?
Zijn er verzachtende omstandigheden ?
Eerste overtreding ? Herhaalde overtreding ?

Al deze zaken spelen dus ook mee ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het is eerste keer dat ik in aanraking ben gekomen met justite/politie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees even de URL. Daarin staan de min en max. straffen. Het is altijd aan de rechter om de strafmaat te bepalen. In de wet en artikelen wordt altijd een maximale straf gegeven en niet meer dan dat. Gekeken wordt ook naar een strafblad, is de persoon vaker met de politie in aanraking geweest voor geweldsmisdrijven of niet. Wat zijn de omstandigheden van het feit etc. Een en ander telt dan wel mee in de strafmaat dus eigenlijk is er geen zinnig antwoord op te geven. Zou het zo zijn dat je nooit eerder met justitie in aanraking bent geweest dan krijg je nooit het volle pond natuurlijk.
Helaas dus, ik kan er geen exact antwoord op geven.
Als ik in staat zou zijn met deze informatie al de strafmaat voor jou te bepalen..werd ik meteen als rechter aangesteld.

Maar goed, ik doe een poging om de materie een beetje te doorgronden.

Ik neem even aan dat het jouw eerste kennismaking met het gerecht is..en dus zal je straf wel redelijk mild kunnen uitvallen.

De rechter gaat ook de omstandigheden na waaronder het geschil plaatsvond..maar ook de aanleiding tot het gevecht wordt even onder de loep genomen.

Ik vermoed dat je een voorwaardelijke straf/veroordeling kunt verwachten en dat je daarnaast wordt veroordeeld tot de kosten die artsen in rekening brengen om de neus te herstellen.

Hoogte van een eventuele boete..kan niemand jou op voorhand verstrekken..maar ik denk dat jou dat bedrag wel mee zal vallen.

Dat is iets wat de rechter na alle feiten en omstandigheden zorgvuldig te hebben afgewogen, kan/mag bepalen.

Een taakstraf, als die al opgelegd wordt, zal ook niet heel groot uitvallen..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Danku voor uw mooie uitleg
Kristal
13 jaar geleden
+
Ik denk dat jeugdzorg ingeschakeld wordt en dat je een jeugdreclasseerder krijgt toegewezen die erop toe ziet dat je je taajsyraf uitvoert en niet weer in herhaling valt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toevallig ken ik iemand die laatst hetzelfde heeft meegemaakt. Was alleen 2 jaar ouder dan jij. Hij krijg een taakstraf van ca. 30 uur en een kleine geldboete van rond de 100 euro.