Een witte grafsteen met zwarte tekst in het marmer uitgehouwen. Hoe hou ik de letters helder zwart?

De tekstletters verbleken steeds door invloed van regen en zon. Dus ieder jaar werk ik ze bij met een speciale zwarte stift, waterbestendig en voor een poreuze ondergrond. Zijn er echter andere oplossingen voor die minder bewerkelijk zijn en langer houden?

Toegevoegd na 1 dag:
Dank voor het medenken! Ik kan vooruit met jullie tips!
Ga de tips nog even checqen bij zo'n bedrijf van grafstenen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Teer is duurzaam en vloeibaar, al weet ik niet of het mag en kan bij grafstenen

Het beste antwoord

Je kunt overwegen de letters, nadat je ze zwart hebt gemaakt en hebt laten drogen, in te smeren met lijnolie. Met een klein kwastje of een penseel.
Vroeger (misschien nu nog wel) veel gebruikt door schilders die veel buiten werkten. Het is transparant en heeft een beschermende werking tegen weersinvloeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit lijkt een goed idee. Maar als het dan na verloop van tijd toch weer nodig is, pakt de zwarte stift hier niet meer op hoorde ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar ik vraag het na en mogelijk wordt dit dan toch de methode. Is ook het meest eenvoudig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je!

Andere antwoorden (5)

Als er geen verf bestaat,die echt weerbestendig is,ben ik bang dat je dat tot in lengte van dagen zult moeten doen. Je kunt ook nog je licht opsteken bij een schildersbedrijf, die lijken me het best op de hoogte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst zwart schilderen met spec. verf voor poreuze ondergrond. (Ga naar de vakhandel voor goede verf en advies) Daarna met UV bestendige blanke botenlak overschilderen. Op deze manier zou het veel langer moeten duren dan voorheen. Sucses.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk ook dat verf een betere oplossing zal zijn.
hoogglans daar loopt het water sneller af dan van matte verf (is wat ruwer) dus hoogglans zal iets minder gevoelig zijn voor de weersinvloeden.

maar het moeit natuurlijk mooi strak resultaat worden. ik weet niet of je dit zelf kan. afplakken is bij reliefverschil is een prutswerk, en er kan nog steeds verf onder het afplakband komen.
de kans dat zwarte verf op het witte marmer komt is ook aanwezig. waarschijnlijk is deze ook door de weersinvloeden matter en dus poreuzer geworden dus eventuele spatten of vegen zijn moeilijk weg te halen.

heb je al eens gevraagd welke mogelijkheden of opties er geboden kunnen woorden door een specialist in natuursteen/grafmonumenten/gedenkstenen?

hun kunnen zeker iets voor je betekenen.

via de link een ad naar MP zodat je een resultaat kan zien van restauratie van een grafsteen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is geen grap, de tekst opbrengen met zwarte antisteenslag (autoshop) wat men onder op de autocarrosserie spuit. Dat is GEEN tectyl!
Dit is te koop in spuitbussen.
Het is een soort rubber en houdt het onder auto's meer dan 10 jaar uit.
De ondergrond eerst heel goed schoonmaken en dan met een kwastje wat spuitverf die je eerst in de dop gespoten hebt, opbrengen.
Dat spul hecht heel goed .
Het is alleen dof zwart. Dat schijn je over te kunnen verven met zwarte autolak (acryl) maar ik zou dat niet doen.
Doe er geen lak over, omdat die chemisch kan gaan reageren met de antisteenslaglaag.
Dat spul is zo sterk dat je er ook professionele luidsprekerboxen mee kunt spuiten, ik ken professionals die dat doen.
Succes.(en sterkte)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar het hier om gaat zijn de weers invloeden, met name regen en zon, om dit tegen te gaan zul je UV beschermde lak nodig hebben zwart heeft namelijk de eigen schap en zeker als de zon er opstaat, om snel dof te worden, als je het nu schoon maakt en opnieuw schildert met een buiten beits UV bestendig, en het daarna behandelt met zoals al eerder genoemd ongekookte lijnolie, zal je dat en hoop schelen het werd nameijk vroeger in de scheepvaart veel gebruikt, hou wel rekening met de droog tijd dat duurt wel een enkele dagen. succes