Rusland stopt met zomer en wintertijd. Is het denkbaar dat Nederland daar ook mee zal stoppen en wat zouden de voor en nadelen daarvan zijn?

De Russen hoeven vanaf komende herfst niet elk jaar meer twee keer de klok een uur voor of achteruit te zetten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met voor en nadelen bedoel ik niet of het korter of langer licht blijft.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom stoppen ze?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Medvedev vindt dat het leidt tot stress en ziekte en wil daarom van de zomer/wintertijd wisseling af.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
direkt afschaffen,je hele boiritme word erdoor verstoord.

Het beste antwoord

Ik denk niet dat ze dat hier gaan doen want het is juist ingevoerd om energie te besparen. Het licht hoeft minder lang te branden.

Toegevoegd na 14 minuten:
Zeg nooit nooit, want vorig jaar was er al een voorstel van de PVV om de huidige zomertijd te behouden en zodoende de wintertijd af te schaffen. Nu willen 2 PVVers
dat de EU-raad een onderzoek instelt naar het draagvlak onder de Europese bevolking voor het afschaffen van juist de wintertijd. In ons land is de zomertijd al vaker ingevoerd en weer afgeschaft en ook internationaal doet de zomertijd het niet echt goed.
Verschillende wetenschappers roepen al jaren dat deze zomertijd leidt tot meer ongelukken en hartinfarcten.
Nu stelt een britse wetenschapper dat het juist gezonder is om niet alleen de wintertijd af te schaffen, maar de klok aankomend voorjaar nóg een uur vooruit te zetten. ook cameron (Britse premier) pleit ervoor de wintertijd af te schaffen, iets wat Schotland niet wil. De PVV. wil dit dus nu laten onderzoeken.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de energie besparing is nihil gebleken.

Andere antwoorden (2)

Er is in Nederland ook al sprake van geweest. Ik kan het me derhalve zeker voorstellen dat dit gaat gebeuren. De oorspronkelijke reden valt meer en meer weg, we gaan steeds meer gespreid werken dus de energiewinst wordt steeds kleiner. Een voordeel is dat je de klokken niet meer hoeft te verzetten, en ook bv OV schema;s niet hoeft aan tepassen. En mensen hoeven hun biologische klok niet meer te verzetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met energie besparen heeft het al niet meer van doen. Tegenwoordig hebben we andere manieren om zuinig te doen. We hebben nu bijvoorbeeld LED straatverlichting enzv.

Er kleven alleen maar voordelen aan het afschaffen van de wintertijd, en wij zitten minder lang in het donker :-)