Wat kost een bijstandsgerechtigde netto?

Wat een bijstandsgerechtigde bruto kost, is makkelijk te berekenen. Gewoon he geld wat ze ontvangen.
Maar wat kosten ze netto?
Een groot gedeelte van de uitkeringen vloeit weer terug in de staatskost door BTW en andere belastingen.
De rest gaat vrijwel geheel op in de Nederlandse economie.
Iemand met een uitkering zal zelden in het buitenland op vakantie gaan of gaan sparen.
Al dat geld wat weer terugvloeit in de economie, komt voor een groot gedeelte ook weer in de staatskas, door middel van winstbelasting, werknemersbelastingen, importheffingen etc.

Exact is het natuurlijk niet uit te rekenen, maar is er iemand die een zinnig antwoord kan geven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Ik ben geen specialist maar omdat ik er wel lol in heb om dit soort zaken uit te pluizen ben ik even op zoek gegaan. Deze vraag is volgens mij overigens nooit exacte te beantwoorden, maar ik kom op het volgende rekenvoorbeeld.

De bijstand voor iemand die samenwoont is netto € 1.306. De bijstand is gelijk aan het minimumloon en dat is bruto € 1.446. De eerste discussie die je nu kan starten is of de € 140 verschil wel of niet door de bijstandsgerechtigde wordt betaald of niet, want bij het minimumloon wordt dit bedrag ingehouden en bij de bijstand krijg je het gewoon niet.

Als je er dan van uit gaat dat van de € 1.306, € 406 per maand wordt besteed aan eten en drinken en dat hier geen BTW op zit, dan blijft er een bedrag van € 900 over waar 19% BTW op wordt uitgegeven (ik ga er hierbij van uit dat iemand in de bijstand niet kan sparen). Dat is € 144.

Voor andere gezinssamenstellingen en als er kortingen op de uitkering zitten of gebruik wordt gemaakt van toeslagen gelden hele andere bedragen.

Als antwoord op je vraag; al het geld vloeit terug in de economie en via de BTW stroomt het geld het snelst terug in de staatskas.

Toegevoegd na 1 uur:
Gezien de verwarring die ontstaat in de reactie stel ik hierbij mijn antwoord bij. Dit geeft gelijk aan dat dit volgens mij een ingewikkelde vraag is om te beantwoorden. De 2e en 3e alinea zouden vervangen moeten worden door.

De bijstand voor een persoon is € 890. Als je er dan van uit gaat dat van deze € 890, € 200 per maand wordt besteed aan eten en drinken en dat hier geen BTW op zit, dan blijft er een bedrag van € 690 over waar 19% BTW op wordt uitgegeven (ik ga er hierbij van uit dat iemand in de bijstand niet kan sparen). Dat is € 110.

Misschien een opendeur maar als je de bedragen zo ziet dan vraag ik mij oprecht af van hoe je daarmee rond moet komen.

Toegevoegd na 1 dag:
N.a.v. de reacties.

Als over de € 200 6% BTW wordt betaald dan wordt er nog eens € 12 per maand extra in de staatskas gestort.

Daarnaast heb je volgens mij als bijstandgerechtigde ook de beschikking over toeslagen waar je voor in aanmerking kunt komen. Dat verschilt denk ik per situatie waar je je in bevindt, en waarschijnlijk ook nog eens per gemeente. Als ik zie hoeveel discussie er is over de hoogte van de uitkering waar je recht op zou kunnen hebben dan wordt dat een bos dat je niet meer kunt zien vanwege de bomen.

Mijn conclusie: de vraag is feitelijk niet te beantwoorden op het niveau van individuele bijstandsgerechtigden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
een bijstandsgerechtigde krijgt iets van 890 euro.
ronron1212
11 jaar geleden
rieneke hier de bruto bijstandsuitkeringen
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/minimumloon/vraag-en-antwoord/hoe-hoog-is-het-minimumloon.html
Rieneke1
11 jaar geleden
ron, ik zie op jouw link alleen de bedragen voor het minimumloon.
wat ik bedoel te zeggen is dat groome uitgaat van de bijstand voor 2 personen, en dat vergelijkt met het minimumloon voor 1 persoon. min is trouwens niet van mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke kun je uitleggen hoe dat zit. Want er is niet zoiets als een minimum loon voor 2 personen, omdat een loon altijd maar voor 1 persoon kan zijn. Ik ben ervan uitgegaan dat bijstand voor 2 personen gelijk gesteld wordt aan een persoon met minimum loon die samenwoont zonder dat de partner geld binnen brengt (als je begrijpt wat ik bedoel).
Rieneke1
11 jaar geleden
misschien begrijp ik je niet goed groome, maar de vraag gaat over een bijstandsgerechtigde.
die krijgt 890 euro.
dat is dus bepaald niet gelijk aan het minimumloon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke ik heb mijn antwoord aangepast n.a.v. je opmerking. Ik ben wel nieuwsgierig of er nog meer verbetering in mogelijk is (kan me niet voorstellen dat dat niet zo zou zijn).
Rieneke1
11 jaar geleden
+ groome.
ronron1212
11 jaar geleden
Beste Rineke een echtpaar krijgt een hogere uitkering dan een alleenstaande.
Het inkomen in de bijstand is gekoppeld aan het minimumloon en daar krijgen ze een percentage van zie onderstaand en kijk in mijn eerste link. Hoogte bijstandsuitkering

Paar

100% van het minimumloon (samen)

Alleenstaande ouder tussen 21 jaar en de AOW-leeftijd

70% van het minimumloon

Alleenstaande tussen 21 jaar en de AOW-leeftijd

50% van het minimumloon
ronron1212
11 jaar geleden
70% voor iemand die ouder is dan 21 is nog altijd € 1.019
Rieneke1
11 jaar geleden
ron, dat gaat om een alleenstaande *ouder*, dus dat is voor meerdere personen.
een alleenstaande zonder kind krijgt toch echt maar 890 euro.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens alles wat via BTW gaat gaat niet rechtstreeks naar de staatskas maar dat gebeurt maandelijks door de BTW afdracht van de winkel of organisatie waar je betaald. De opmerking van Onzin dat je dat moet doortrekken naar de belasting op de winst die op eten wordt gemaakt e.d. is m.i. niet terecht. Als je dat namelijk doortrekt dan moet je ook gaan rekenen met de winst van toeleveranciers naar toeleveranciers naar toeleveranciers en dat is praktisch gewoon onmogelijk, omdat je die hele keten niet kunt overzien, laat staan het aandeel dat bijstandsgerechtigden daarin hebben. Volgens mij zijn de cijfers die daar uitkomen volkomen nietszeggend.
ronron1212
11 jaar geleden
Beste rienke het is echt 70% van het minimum
Hoogte bijstandsuitkering
Paar
100% van het minimumloon (samen)
Alleenstaande ouder tussen 21 jaar en de AOW-leeftijd
70% van het minimumloon
Alleenstaande tussen 21 jaar en de AOW-leeftijd
50% van het minimumloon
Rieneke1
11 jaar geleden
ron, een alleenstaande ouder is ouder plus kind(eren).
dan hebben we het over meerdere personen toch? nav de vraag blijf ik uitgaan van 1 enkele bijstandsgerechtigde.
of kletsen we nu langs elkaar heen?
ronron1212
11 jaar geleden
oke nu snap ik jou je hebt gelijk.