We hebben het woord overgenomen uit het Engels, waar het als wiekend wordt uitgesproken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

omdat wij in de nederlandse taal het woord weekend hebben overgenomen uit de engelse taal. Het woord weekend (week-end) betekent letterlijk end of the week. Wij spreken het woord dus eigenlijk uit op zijn engels maar dan met een Nederlands accent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Einde van de week....In het Engels "End of the week (wiek)".... Komt dus uit het engels. 2 woorden aan elkaar geplakt. Maar als je het in het Nederlands zou uitspreken, klopt het eigenlijk ook nog wel. Het end (dialect) van de week. Weekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Nederlands is prettig weekeinde. Dat zegt bijna niemand meer. Altijd is het: prettig weekend! Dat is al zo ingeburgerd dat je er niet er bij stil staat dat het engels is.