Waarom maakt men zich vaak drukker om dierenmishandeling dan om dierenmoord?

Een hond slaan is zielig, maar een mug doodmeppen moet kunnen.
Vee slachten voor consumptie is geaccepteerd, maar een circusdieren in een kooi is echt heel wreed.

Dit is toch krom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens! Als men dierenmishandeling wil aanpakken dan begin maar eens met de bio-industrie.

Het beste antwoord

Het is krom, en klopt niet... Waarom eten wij koeien en geen honden?
Waarom eten we geen geroosterde sprinkhanen, het meest hoogwaardige eiwit wat je maar kunt krijgen...

We doen alles binnen ons kader en daarbuiten worden we afgestraft... En het kader schrijft ons voor om koeien te eten in plaats van honden... En om sprinkhanen afschuwelijk te vinden... En al dat soort zaken, dat wordt voor ons bepaald...

Dus we maken ons drukker om dierenmishandeling dan dat we dieren slachten en opeten... Het is ons geleerd en voorgeschreven om zo te spreken en te voelen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

In het eerste geval: De hond heeft me niets misdaan, die mug zorgt ervoor dat ik niet in slaap kom door zijn eeuwige gezoem. De door haar veroorzaakte jeuk na een beet nog niet eens meegerekend... Dan ga ik echt geen tranen laten om een geplette mug.

Tja, slachten voor consumptie mag. Die beesten worden doorgaans best diervriendelijk naar het volgende level geholpen. Het merendeel van de circusdieren in Nederland heeft het echt niet slecht, ze krijgen regelmatig bezoek van instanties die zich druk maken om het welzijn van die dieren en vergeet niet: Die dieren zijn ook een bron van inkmosten voor het circus, dus die zullen heus niet slecht behandeld worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En het antwoord op de vraag is....?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Die beesten worden doorgaans best diervriendelijk naar het volgende level geholpen." Ik denk dat jij niet echt weet hoe het er in de bio-industrie aan toe gaat.
Ten eerste vind ik niet dat je een hond en een mug moet vergelijken, in ieder geval niet vanuit het menselijk oogpunt. Muggen zijn voor ons irritant en in sommige gevallen zelfs gevaarlijk. Honden zijn daarentegen 'onze vriend'. Verder is het gevoelsleven, pijnbeleving, etc. van zoogdieren niet te vergelijken met dat van een insect.

En ten tweede: je tweede voorbeeld is inderdaad krom. Ik vind ook beide slecht, hoewel ik de bio-industrie toch wel een gradatie erger vind dan circusdieren.

Ik vind dierenmishandeling even erg als dierenmoord, maar ik vind wel dat er gekeken moet worden naar de diersoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een dier geen bewegingsvrijheid geven is ook mishandeling! Maar een dier dat een goed leven heeft gehad in 1 seconde doden lijkt me wel oke... Als het is om zelf te kunnen overleven dan.
Een mug doodslaan is erg goed! Maar er een pootje van uittrekken vind ik getuigen van een geboren beul!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk. Bij dierenmoord stelt men het eigenbelang duidelijk boven het belang van het dier. In het geval van een mug of een horzel kan ik me daar een voorstelling bij maken, want deze dieren veroorzaken ook leed bij mij. (reageer allergisch op de steken). De meeste mensen eten vlees omdat ze het lekker vinden zonder er bij stil te staan dat hier een dier voor geslacht is en daarvoor zelfs vaak een ellendig leven heeft geleid omdat er zoveel mogelijk vlees geproduceerd moest worden voor zo min mogelijk geld. Maar bij zichtbaar dierenleed zoals een hond in een auto in de zon; dieren die getemd en opgesloten worden voor het circus of een kwijtgeraakt zeehondje springen dezelfde mensen in de bres.
Helaas kun je niet meer zien wat het stukje vlees op je bord heeft meegemaakt. Het zwijgt intussen ook in alle talen. Dit leed is onzichtbaar en men wil het niet zien, want het eigenbelang is te groot. Men wil het stukje vlees liever niet missen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zich is het wel te zien wat je stukje vlees heeft doorgemaakt, maar inderdaad... de meeste mensen kijken er liever niet naar.
Wij als Westerse mensen zien muggen als irritant zoemend klote beestje. Wij hechten er niet veel waarde aan, en het beestje geeft geen liefde. Een hond wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensdenken en ik maak me er ook schuldig aan maar het zit ongeveer zo:

1. vleesplanten; koe en gevogelte.
2. Dieren; kractige mens symbolen, tijgers etc.

Die laatste stellen we bijna gelijk aan ons en eigenen deze dieren menselijke karaktertrekken toe. Daarmee hebben we dan de scheiding gemaakt.