Wanneer is een stad een stad en een dorp een dorp?

Wordt dat bepaald door het aantal inwoners, door de omvang of door iets heel anders?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.6K

Het beste antwoord

Er is wettelijk gezien geen verschil meer. De stadsrechten zijn in 1851 afgeschaft. Er is dus alleen nog voor ons "gevoel"een verschil.
Een dorp is voor ons een landelijk gelegen plaats met relatief weinig inwoners en een stad zien we vaak als een plaats met veel inwoners, veel bebouwing en belangrijke gebouwen en maak zelf dit rijtje maar af.

Ik heb voor stad deze definitie gevonden: en plaats met een niet-agrarische bevolking, een groot aantal inwoners en met een belangrijk politiek, cultureel of economisch centrum.

Maar zoals ik al eerder zei, is er volgens mij geen wettelijk verschil meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een stad heeft stadsrechten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een stad heeft een soort raport dat het een stad is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.000 inwoners = stad
En je moet stadsrechten hebben.

Den haag is dus nog een dorp lol
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is den haag dorp? Lol
De mediastad is ook een dorp (Hilversum)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huidige kenmerken/criteria voor een stad:
In een stad kun je de heel veel/de meeste dingen voor de levensbehoeften kopen. Een stad heeft een centrum functie.