Is het onbeleefd om naar redenen door te vragen?

Hallo,

Mij is altijd geleerd dat het onbeleefd is om naar redenen door te vragen als iemand nee tegen iets zegt.

Bijv. Iemand vraagt om af te spreken en jij reageert met iets in de zin van 'Ik kan kan niet' of 'dan heb ik geen tijd' etc.
Die persoon reageert met 'waarom niet?' of 'waar moet je dan heen'

Bij voorbaat dank voor uw hulp,

Timothy

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is afhankelijk van de situatie, de personen en ook de manier waarop dit gevraagd wordt.

Antwoorden (2)

Je kunt niet in het algemeen zeggen dat doorvragen beleefd of onbeleefd is.
Ten eerste hangt het af met wie je te maken hebt. Als mijn leidinggevende een afspraak afzegt omdat hij 'dringendere zaken' heeft, ga ik niet vragen wat dat dan is. Bij een goede vriend zou je dat wel kunnen doen.
Ten tweede hangt het van de afspraak af. Als ik met een vriend een biertje zou gaan drinken en die zegt af, maakt het me niet zoveel uit. Zouden we daarentegen bijv. een afspraak hebben om samen een weekend weg te gaan, dan verwacht ik eigenlijk wel een toelichting; daar heb je immers meer moeite voor gedaan of moet je meer voor regelen, en dan zou ik wel willen weten waarom dat opeens niet kan.
Ten derde kun je nog kijken in welke situatie je zit: bij het afzeggen van een afspraak vraag je misschien minder snel door, terwijl je wel door zou kunnen vragen als je wilt weten waarom iemand bijv. nee zegt tegen een aanbod of voorstel. Stel dat ik op mijn werk iets voorstel en mijn baas wijstdat voorstel af, dan zou ik wel degelijk doorvragen om erachter te komen waarom hij mijn voorstel afwijst.
Kortom, bekijke per geval, per persoon en per situatie wat handig is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wanneer iemand geen redenen opgeeft wanneer hij ‘nee’ geeft hij daarmee impliciet aan dat hij die reden liever niet verkondigt.

Wanneer je tóch doorvraagt, dan straal je iets van wantrouwen jegens die persoon uit. Omdat de ander al impliciet heeft aangegeven jou die redenen niet te vertellen zal die die vraag als onprettig ervaren.

Iemand zich onprettig laten voelen is niet beleefd.

Het antwoord op je vraag is dus: Ja, aangezien je een ander in verlegenheid brengt is doorvragen in principe dus onbeleefd.

Aan de andere kant is het van de ander óók onbeleefd om jou naar zijn of haar redenen te laten gissen.

Je zult dus een afweging moeten maken wat het zwaarste weegt. Zijn er voor jou belangrijke redenen om wél door te vragen, dan zal de ander daar wellicht begrip voor op kunnen brengen. In dat geval zal hij of zij je foutje al snel vergeven.

Wil je het alleen maar weten uit nieuwsgierigheid, dan is het uiteraard not done om door te vragen.