Dat is een hele interessante vraagt. Misschien moeten 'we' eerst macht definieren. Macht is hoeveel waarde mensen stellen aan jouw mening, denk ik.

Uitgaande van deze definitie is het maar net welk ambt je bekleed. Zit je in de 2e kamer? Dan heb je al best wat macht. Ben je minister-president? Dan heb je nog meer macht.
Ben je voorzitter van de vakbond? Ook veel macht ( kijk naar Agnes Jongerius, machtigste vrouw van Nederland ).

Zo goed beantwoord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

De lotto winnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat dwing je af
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door een getal met hetzelfde getal te vermenigvuldigen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Minister-president worden / veel held hebben / directeur zijn van een groot bedrijf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Held = geld
Ooit las ik ergens: wil Macht jou?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je begint met naar boven te likken en naar onderen te trappen. Ben je zo ver dat je de mensen boven je hebt ingehaald, dan veeg je die meedogenloos aan de kant, zodat je helemaak aan de top staat. Daarna ga je zitten wachten,tot het volk in opstand komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oei Moolkeesje! Niet zo van je gewend , dit cynische..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is wel effectief....!
+!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ harmonika (leuke combinatie), je hebt mij ook nog niet zo lang meegemaakt en daarbij vind ik het meer realisme dan cynisme. @heksje, heb je ook je plusjes behekst, of per ongeluk op het verkeerde knoppie gedrukt?
Macht heeft verschillende betekenissen. Ik neem aan dat je een van deze twee bedoeld.
* Macht (menswetenschappen), in de verklaring van menselijke interactie speelt de menselijke hang naar macht -effect uitoefenen op anderen- een belangrijke rol.
* Macht (politiek), in de politiek kan macht worden gedefinieerd als de mate waarin invloed wordt uitgeoefend door een persoon of organisatie op een andere persoon of organisatie.

In de politiek zijn er verschillende gradaties van macht:
* Je hebt een dictatuur waarbij alle macht in de handen is van één of een kleine groep mensen maar bij tirannie zal die persoon of die groep proberen alle macht in handen te hebben en zorgt ervoor, met middelen als geheime politie, terreur en andere geweld instrumenten, dat de macht in hun handen blijft.
Je moet dus op macht uit zij en in dit geval kun je het b.v. bereiken door baas van het leger te worden en te zorgen dat het leger op je hand hebt. Dit kan o.a. met geld bereikt worden.
* In een democratie wordt macht of invloed vergroot met overleg, lobbyen overreding en via de stembus. Een specifieke uiting van macht is gezag. Gezag is gebaseerd op de erkenning of rechtmatigheid om macht uit te oefenen. Het hangt van het land of of het hebben van veel geld van invloed is. In Amerika wel in Nederland nauwelijks.

Veel mensen in de politiek streven ernaar hun macht te vergroten met alle mogelijke middelen. Volgens 'insiders' is macht over anderen verslavend en als men eenmaal macht heeft is het verleidelijk om die steeds verder uit te bouwen. Ook is het moeilijk om eenmaal verworven macht weer af te staan.

Er zijn vijf machtsbronnen:

Beloningsmacht: iemand beïnvloeden door middel van een beloning
Afgedwongen macht: iemand beïnvloeden door te dreigen met straf
Legitieme macht: gezag
Expertisemacht: iemand beïnvloeden door kennis/deskundigeheid
Referentiemacht: iemand beïnvloeden op basis van prestige of bewondering.

Machtsmiddelen:

Fysieke middelen: bijvoorbeeld opsluiting
Economische middelen: bijvoorbeeld boete
Informatiemiddelen: bijvoorbeeld het onthouden van informatie
Expertise: bijvoorbeeld iemand wel of niet ondersteunen door het delen van kennis of deskundigheid
Relationele middelen: bijvoorbeeld iemand negeren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Macht krijg je als je iets doet dat invloed heeft. Als mensen opvolgen wat jij voorstelt (of afdwingt).

Dat kan doordat je:
- bevoegdheden hebt (als leraar, ambtenaar of directeur)
- indruk maakt (met je kennis of talent)
- charisma hebt (wijsheid en dingen zeggen die mensen geloven)
- charme in zet (door te vleien of aandacht te geven)
- goede argumenten hebt en overtuigend of motiverend bent
- iets terug doet (voor wat hoort wat)

Afdwingen gebeurt ook:
- met wapens, geweld en dreigementen, chantage
- door iets weg te nemen en eisen te stellen
- met leugens en manipuleren
- met veel geld
- met veel mensen bent en druk kan uitoefenen.

Zie ik nog iets over het hoofd?