Hoe noem je iemand die altijd liegt en net doet of ze ziek is terwijl er niks aan de hand is?

Ik weet dat er een naam voor is maar ben hem kwijt..

alvast bedankt..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15K

Het beste antwoord

Ligt er een beetje aan; er zijn eigenlijk drie soorten niet-zieke zieke mensen.
Het kan een hypochonder zijn (maar dan DENKT hij/zij ook echt dat-ie ziek is) , het kan een simulant zijn (dan doet-ie alleen maar alsóf-ie ziek is, denk aan het Tara Sing Varma-verhaal ettelijke jaren terug) , of hij kan zichzelf opzettelijk en bewust ziek máken, en dan spreken we van (het syndroom van) Munchhausen.

Als er echt niks aan de hand is, en de persoon in kwestie wéét dat ook maar belazert de kluit opzettelijk, dan is het een simulant.

Toegevoegd na 2 minuten:
*Syndroom van Munchhausen (een psychische afwijking waarbij mensen zichzelf verwonde, vergiftigen ed) in dit geval niet verwarren met Munchausen by Proxy, dat geen syndroom is maar een vorm van (vaak kinder- of ouder-)mishandeling, waarbij iemand een van haar (meestal haar) afhankelijke persoon daadwerkelijk ziek maakt vanwege de aandacht of geldelijk gewin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je een hypochonder bedoelt, hoewel die niet altijd overal over liegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt hypochonders. Dat zijn mensen die niet zozeer liegen, maar vooral zelf overtuigd zijn dat ze wat mankeren, waar een anderen zich totaal geen zorgen zou maken.

Van de andere kant heb je de dwangmatige leugenaars, mensen die altijd alles mooier willen voorstellen dan het is en continu leugens vertellen (en daar op een gegeven moment zelfs in gaan geloven) om beter over te komen of op andere manieren voordeel te behalen.

De intentie is dus heel anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een pathologische leugenaar

Toegevoegd na 4 minuten:
of een simulant
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is het waar
rose
13 jaar geleden
is wat waar? Ik bedoel, waar is wat? Wie is Hoe? Is u was?
Dan heb je het syndroom van Münchhausen. De persoon verzxint elke keer nieuwe ziektes om aandacht te krijgen.

Toegevoegd na 35 seconden:
verzxint is natuurlijk verzint.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand die altijd liegt is een pathologische leugenaar en iemand die doet alsof ie ziek is noem je een simulant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een simulant die lijdt aan pseudologica phantastica.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
borderline patient;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een leugenachtige aansteller.