waarom worden er zoveel fouten gemaakt door artsen en komen ze er mee weg ???

als er een fout word gemaakt word het meestal niet erkend in het ziekenhuis omdat ze bang zijn voor de aansprakelijkheid als gewone burger sta je machteloos tegen de medishe wereld wat kunnen we daar aan veranderen !!!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Wanneer ik op mijn werk een fout maak zijn de gevolgen nauwelijks zichtbaar. Nauwelijks zichtbaar in vergelijking met een arts die een steek laat vallen. Dit kan zeer nare gevolgen hebben, want we hebben het wel over mensenlevens.

We zijn allemaal mens, en we kunnen allemaal een fout maken. Maakt een arts een fout, dan komt niet alleen hij/zij maar het hele ziekenhuis in opspraak. Om die reden wordt er nog weleens iets onder het tapijt geveegd.

Als patiënt moet je altijd rekening houden met de risico van bijvoorbeeld een operatie, maar eigenlijk ook met het risico dat de behandelend arts iets over het hoofd kan zien. Hij is dan wel arts met kennis en kunde, maar blijft bovenal ook maar een mens. Ik zou het persoonlijk een goede zaak vinden wanneer fouten worden toegegeven, maar helaas lijken de belangen vaak te groot en wordt en onderling geschikt of ontkent.

Professor Smalhout heeft hier interessante dingen over geschreven trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat er nog veel meer dingen goed gaan. Hoe hard het ook klinkt en vervelend ook is: de meeste ingrepen gaan gewoon goed. En hoe meer artsen voor mijn gevoel, hoe beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn eigen menig is als volgt: Dokter zijn is zo intens en je bent zo op de top van je kunnen bezig, dat als je eens een keer een steekje laat vallen, je niet meteen de kans afgenomen wordt, dat je het beroep kunt uitoefenen...

Dus ik zeg met het medisch tuchtcollege, dat vaak mild straft, dat ik het ermee eens ben dat dat zo gebeurd... Ik heb begrip voor dat ene foutje...
En ik weet ook wel dat als het jouw betreft, helemaal niet zo schikkings- en vergevingsgezind bent, maar het is realiteit...

En ik typ dat op het moment dat we ons opmaken om op een operatie te verschijnen, dus ik weet waar ik over schrijf... Nochtans ben ik van mening dat iemand die zijn best doet, best begrip mag ontvangen van het slachtoffer... Het feit alleen al dat hij een steekje heeft laten liggen is voor hemzelf al pijn genoeg...

Je zult het maar meemaken als slachtoffer, maar ook als arts, is net zo erg...

vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat artsen mensen zijn en mensen maken fouten. Dat is niet leuk en de procedures moeten wel zo goed mogelijk zijn, maar 100% waterdicht is het helaas niet te krijgen. Ik vind dat we ons daar bij moeten neerleggen, hoe hard het ook is. Der intentie van artsen is om andere mensen te helpen, niet om fouten te maken. Artsen die bewust fouten maken of nalatig zijn moeten uiteraard wel vervolgd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat artsen een enorme werkdruk hebben en dat zelf willen omwille van verschillende factoren.Eén daarvan is dat zij pas op rond de dertig aan inkomensopbouw starten omwille van doorgedreven studies en stages. Als je over fouten praat moet je met vergelijkbare cijfers aankomen, zoniet is het giswerk. Wat wel dicht bij de waarheid komt , is dat artsen een zeer zelfbeschermende kaste vormen en elkaar zullen indekken. De financiële belangen van een ziekenhuis staan hier op het spel : aldus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang het mensenwerk is worden er fouten gemaakt. Dat is jammer maar je doet er niks aan. Ik denk dat we allemaal trots mogen zijn op onze artsen, dit is één van de zwaarste beroepen die je je voor kan stellen.

Er worden fouten gemaakt en soms kan de betreffende arts hier weinig aan doen. Soms zijn artsen totaal incompetent om het beroep uit te voeren, hier gebeurd dan ook echt wat aan. Maar een fout is menselijk, dus we moeten er mee leren leven.

Net zoals met het rechtsysteem. Er zitten soms onschuldige mensen vast...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Artsen zijn met bijzonder complexe materie bezig en niet ieder foutje is fataal (gelukkig). Ook is mijn ervaring dat artsen 'eigenwijs' zijn en vaak niet vertrouwen op de expertise van collega's. Soms pakt dat overigens goed uit, dus het is wellicht een goede eigenschap. Voor de patient wordt het er echter niet duidelijker op, die hoort verschillende meningen en raakt vertwijfeld.

Jouw stelling dat er 'zoveel fouten' worden gemaakt, moet je wel onderbouwen. Hoezo 'zoveel'? Hoeveel is dat dan en hoe onaanvaardbaar is dat dan?

Wat me wel verbaasd is dat aantoonbaar broddelwerk toch altijd vergoed wordt door de verzekeraar. Ik heb onlangs 3 MRI scans gehad, waarbij pas de 3e is gelukt. De rest was onbruikbaar door fouten van degene die de scanner bediende. De verzekeraar betaalt desondanks 3x de rekening en vraagt zich (volgens mij) niet af waarom het 2x over moest.