Verandert een mens als die veel geld bezit?

Krijg je een ander karakter?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb me voorgenomen om - als ik ooit een enorm bedrag zou krijgen/winnen - gewoon mezelf te blijven en ook anderen - mogelijk zelfs mijn vriendin niet - daar niet over te informeren. Of ik zou het bedrag afvlakken. Als ik een miljoen zou winnen, zou ik wellicht vertellen dat ik € 100.000,- heb gewonnen. Juist om mezelf en anderen te beschermen. Geloof me: De 'goede' doelen en 'vrienden' weten je rap te vinden. En familie kletst nogal graag. Bedenk ook wie ineens de pilsjes en tassen koffie mag betalen...

Antwoorden (6)

Nee, je karakter verandert niet. Maar je karakter zal zich in de meeste gevallen wel anders gaan uiten.

Met andere woorden, je gedrag verandert meestal wel als je meer (veel) geld krijgt.,
13 jaar geleden
Het zijn sterke benen die de weelde kunnen dragen...
Dat is een gezegde.
En dat geloof ik ook.

Ik denk dat het heel moeilijk is om dezelfde te blijven. Zeker als dat geld vergaart wordt door een prijs of een erfenis. Dan komt het zo plotseling en dan zijn er ineens allemaal dingen die kunnen. Het uitgavenpatroon verandert. Je hoeft niet meer zo op de kleintjes te letten. Wat meer, wat duurder, wat luxe.

Mensen die arm begonnen zijn en zich opgewerkt hebben of gewoon de mazzel hadden op de juiste tijd op de juiste plek te zijn (met aandelen of dat de economie in hun voordeel werkt), daar gaat het geleidelijk. Die zullen er goed en tevreden van leven, maar gaan niet smijten.

En dan zul je ook in deze beide categorieën nog de uitzonderingen hebben. Wel royaal, niet royaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedoel je ook: wel loyaal, maar niet royaal? Of: wel royaal, maar niet loyaal ? ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, ik bedoel dat in beide voorbeelden er altijd mensen zijn die toch anders reageren dan genoemd. Je kunt nooit voor een groep spreken.
Dus een vroeger arm iemand die volledig uit zijn dak gaat of de opeens super rijkaard die wel bescheiden blijft. Snap je?
Ik denk niet dat je karakter veranderd maar waarschijnlijk wel je gedrag.
Als niet hoeft te kijken waar je geld aan uitgeeft is dat makkelijker. Betekent niet dat je ook gelukkiger bent.

Alles went ook veel of weinig geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt aan de persoon zelf en soms ook aan de wijze hoe je aan geld komt en wat zie je als ''verandering''? eigenlijk kan je niet anders dan veranderen wanneer je veel geld bezit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ligt aan de persoon zeg. maar het kan heel goed zo zijn.
dat diegene alles makkelijker gaat behandelen.
bijv:dat koop ik wel even en dat laat ik wel even schoonmaken.
maar het ligt helemaal aan de persoon zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geld geeft een vorm van macht.
sommige mensen worden hier niet anders van maar de meeste zullen zich verheven voelen boven anderen want je kan je nu eenmaal meer permitteren.

het karakter zal niet veranderen maar je kan wel je grenzen verleggen (in positieve of negatieve zin)