Waarom is vrijdag de 13e een ongeluksdag?

Wat is het oorspronkelijke idee of reden erachter.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Een van de verklaringen is dat vrijdag de dag is waarop Jezus werd gekruisigd, een ongeluksdag dus. Het getal 13 is volgens deze theorie gebaseerd op het aantal aanwezigen tijdens het Laatste Avondmaal, namelijk 13.

Een tweede verklaring is te vinden bij 13 oktober 1307. In 1307 werden in Frankrijk namelijk alle tempeliers opgepakt en zonder een echte aanklacht berecht. Dit gebeurde vanzelfsprekend op vrijdag de dertiende. Daarentegen wordt in Spanje en Latijns-Amerikaanse landen dinsdag de dertiende als ongeluksdag gezien.

Tenslotte is het ook nog mogelijk dat ons bijgeloof afkomstig is uit Scandinavische landen. Hier zouden dertien heksen elke vrijdagnacht in het gezelschap van zwarte katten feest hebben gevierd en de nodige onheilen hebben gebracht. Ook wordt wel gesteld dat een Noorse sage over de kwade god Loki voor het bijgeloof zou hebben gezorgd. Deze god kwam als ongenode dertiende gast op een feest en dompelt de aarde in rouw.

Natuurlijk zijn er zo genoeg sprookjes te vinden waarin het getal 13 een grote rol speelt. Het is wel de vraag of deze verhalen zijn ontstaan of aangepast voor of nadat het bijgeloof ontstond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Vrijdag de dertiende wordt als een ongeluksdag beschouwd, wegens de combinatie van vrijdag en dertien. Een van de verklaringen is dat vrijdag de dag is waarop Jezus werd gekruisigd, een ongeluksdag dus. Als die dag dan ook nog samenvalt met het ongeluksgetal 13, moet deze dag dus wel extra ongeluk veroorzaken.

Een andere mogelijke verklaring is dat op vrijdag de dertiende oktober 1307 in Frankrijk alle Tempeliers op bevel van Philips de Schone werden gearresteerd, op grond van valse beschuldigingen. Dit was de opmaat voor de uiteindelijke vernietiging van de Orde van de Arme Ridders van Christus en de Tempel van Salomo, beter bekend als de Tempeliers. Sindsdien is men vrijdag de dertiende blijven zien als ongeluksdag.

Er wordt ook wel gesteld dat vrijdag de 13e is afgeleid van een Noorse sage over de kwaadaardige god Loki die als niet-uitgenodigde, dertiende gast, op het feest komt en de aarde in rouw dompelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eén van de bekendste voorbeelden van bijgeloof is de betekenis van het getal 13, algemeen bekend als ongeluksgetal. Sommige hotels hebben geen dertiende kamer of dertiende verdieping. Als de dertiende dag van de maand op een vrijdag valt, wordt dit aangeduid als ongeluksdag (zie Vrijdag de dertiende). In Amerika is becijferd dat een vrijdag de dertiende de economie miljarden dollars kost. In grote steden merkt men aan het openbaar vervoer dat er op die dag meer mensen thuis blijven.

Een verklaring voor dit getal als ongeluksgetal is het volgende; aan het Laatste Avondmaal zaten dertien personen, waaronder Judas, de verrader van Jezus. Een oudere verklaring zegt dat het getal dertien niet in het twaalftallige stelsel paste. De Romeinen zagen in het getal een symbool van dood, verwoesting en ongeluk. Heksen zouden graag vergaderen met z’n dertienen.

In ziekenhuizen wordt bij de nummering van verdiepingen vaak verdieping 13 overgeslagen. In vliegtuigen ontbreekt vaak ook de 13de rij stoelen; de op 12 volgende rij is rij 14.

Overigens zijn sommige mensen ervan overtuigd dat 13 juist een geluksgetal is. Het verhaal dat het een ongeluksgetal zou zijn, is volgens hen bedoeld om de rest van de mensheid zand in de ogen te strooien, zodat rij 13 vrijgehouden blijft voor de slimmerik die dóórheeft dat 13 eigenlijk een geluksgetal is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het niet!
Gewoon stom bijgeloof!
Ik heb nog nooit peg/ongeluk gehad op vrijdag de 13de!
Jij wel?

Heb je ook zo vaak ongeluk als een zwarte kat voorbij rent?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een mythe, en hoe sterker je daarin gelooft, zul je het vaker kunnen bevestigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve wat mijn voorgangers al noemde, nog even dit..

Vrijdag de dertiende: fobie, bijgeloof of toch ongeluk?

Zonder te kijken naar de mythologische waarden (plotselinge sterfgevallen enzovoort.) kijken we naar de gevolgen voor de maatschappij. Op vrijdag de dertiende gaan de verkopen bij diverse bedrijven flink omlaag. Tevens nemen meer mensen een snipperdag op de beruchte vrijdag zodat ze alle problemen kunnen ontlopen. Ook is het nummer dertien in veel gebouwen weggelaten. Probeer in een hotel of ziekenhuis maar eens kamer met het nummer dertien te vinden! Tevens lijkt het aantal ongelukken op vrijdag de dertiende flink toe te nemen. Dit heeft waarschijnlijk eerder met geïnterpreteerde angst te maken.

Iedere maand die begint met een zondag heeft een vrijdag de dertiende.
Bronnen: