Zorgboerderij verplicht mij 2 dagen te werken op dezelfde plek als waar ik ook woon mag dit zomaar?

Momenteel woon ik op een zorgboerderij. Ik woon op de zorgboerderij daar is ook de dagbesteding van dezelfde zorgboerderij als waar ik woon.

Echter, verplicht de zorgaanbieder 2 dagen dagbesteding te MOETEN doen (verplicht) op dezelfde zorgboerderij als waar ik woon, ik heb geen keuze om ergens anders dagbesteding te mogen doen en/of vrijwilligerswerk. Het is dus gedwongen dagbesteding.

Er is GEEN sprake van een onvrijwillige zorg of onvrijwillige opname, Ik woon dus vrijwillig begeleid op de zorgboerderij.

zie vragen voor de vragen die ik daarbij heb:

De vraag is dan ook het volgende:
Mag een zorgaanbieder dit aan cliënten verplichten om dagbesteding op dezelfde woonplek te moeten doen en dus van de zorgaanbieder niet die 2 dagen mag vullen op een andere dagbesteding/ vrijwilligerswerk locatie?

Doordat de zorgaanbieder waar ik woon en op dezelfde plek de dagbesteding is en zij aangeven dat het verplicht is 2 dagen op de dagbesteding van dezelfde zorgaanbieder te moeten komen en geen keus is om ergens anders dagbesteding te volgen is er dan sprake van Dwang?
Is dit een vrijheid beperkte maatregel?
Is dit gedwongen arbeid?
is dit gewongen dagbesteding?
Wat zijn mijn rechten en worden hier rechten geschonden of wordt er een strafbaar feit gepleegd door de zorgaanbieder?
Dus kort:
Zorgaanbieder (zorgboerderij) daar woon ik en daar is ook dagbesteding, zorgaanbieder verplicht het om 2 dagen op dezelfde woonplek dagbesteding te moeten doen,

een jaar geleden
in: Wetgeving
4.2K
Dutchnl
een jaar geleden
Dus kort:
Zorgaanbieder (zorgboerderij) daar woon ik en daar is ook dagbesteding, zorgaanbieder verplicht het om 2 dagen op dezelfde woonplek dagbesteding te moeten doen, Ze geven aan dat je daar 2 dagen dagbesteding moet doen en nergens anders dagbesteding mag doen alleen maar op hen zorgboerderij en niet op een andere plek mag en kan dit zomaar? Wat zijn mijn rechten?
tinus1969
een jaar geleden
Hoe oud ben je? Sta je je onder bewind? Is het je eigen keuze dat je daar woont?
tinus1969
een jaar geleden
Heb je een concreet alternatief qua dagbesteding?
Dutchnl
een jaar geleden
22 jaar, en het is mijn eigen keuze geweest hier te wonen.
Dutchnl
een jaar geleden
De alternatief is ergens anders dagbesteding te willen doen/ en of vrijwilligerswerk de algemene punt is voor iedereen dat ze 2 dagen verplicht dagbesteding moeten doen en dat het ergens anders niet mag, de vraag is dan ook mag en kan dit van de wetgeving is dit geen dwang?
ronron1212
een jaar geleden
Nee geen dwang de zorgaanbieder bied deze keuze anders moet je zien dat een andere zorg aanbieder je opneemt.
tinus1969
een jaar geleden
Mag ik vragen waarom je daar bent gaan wonen?
Dutchnl
een jaar geleden
Mensen die een huis huren mogen ook heb eigen keuze maken om te werken waar die wil, mag dit wettelijk wel wat de zorgaanbieder vraagt en is dit geen vrijheid beperkte maatregel?
ronron1212
een jaar geleden
Ja dat mag en het is geen vrijheid beperkende maatregel
tinus1969
een jaar geleden
Het lastige is dat je geen huis huurt, maar een plek in een zorginstelling.
Dutchnl
een jaar geleden
Dat betekent niet dat ze niet hen eigen regels mogen bepalen maar ook de wettelijke kant moeten navolgen die aansluit bij de mensen rechten in Nederland....
tinus1969
een jaar geleden
Nogmaals, je huurt geen huis, je hebt een plek in een zorginstelling, waar je een behandelrelatie hebt met een zorgaanbieder, en de dagbesteding onderdeel is van de therapie die je volgt.
De wettelijke kant is dan, dat als je niet meewerkt aan therapie, de behandelrelatie opgezegd kan worden en je de zorgboerderij moet verlaten.
TurfGraver
een jaar geleden
Je mag ook ergens gaan huren (als er iets beschikbaar is).
Werken hoeft dan niet als je de huur maar betaald, dus inkomsten hebt.
Inekez1
een jaar geleden
De laatste reactie van tinus1969 vat de situatie denk ik goed samen.
Dus je moet een keuze maken: of je blijft wonen bij de huidige zorgboederij, en dan doe je mee met het aangeboden programma (= dagbesteding op de boerderij), of je gaat verhuizen naar een andere plek waar je andere dagbesteding kunt kiezen. Gezien de huidige woningnood en wachtlijsten in de zorg, zal het echter niet heel eenvoudig zijn om snel een andere plek te vinden.
Inekez1
een jaar geleden
Mijn advies: ga in gesprek met degene die in jouw zorgboederij gaat over de werkzaamheden. Geef aan wat je wil, wat je kunt, wat je absoluut niet kunt. Dat zal waarschijnlijk ook in een intake al aan de orde zijn gekomen, maar het kan geen kwaad zo'n gesprek nog eens te voeren. Je kunt ook best aangeven wat je wel en wat je niet wil. Maar onderdeel van je behandeling en begeleiding kan juist zijn dat je moet leren om af en toe de grenzen van je eigen kunnen te verkennen. Dat neemt niet weg dat het voor jou wel een fijne plek moet zijn (of worden) om te wonen en te werken. Geef zo duidelijk mogelijk aan waarom je ergens anders zou willen werken, wat je daar hoopt te vinden wat je hier nu mist. Misschien kan het werk een beetje worden aangepast zodat het beter aansluit bij jouw wensen.
tinus1969
een jaar geleden
Precies. Is er los van de principiële kant, een meer praktische reden dat je deze dagbesteding niet wil dien? Is het werk vies/zwaar/vervelend, etc?
Dutchnl
een jaar geleden
we hebben iemand ingeschakeld soort van advocaat en we hebben GELIJK gekregen dwingend dagbesteding moeten doen mocht NIET we hoeven geen dagbesteding meer te doen maar elke dag een begeleiding momentje
Het viel namelijk onder gedwongen dagbesteding en onvrijwillige zorg
tinus1969
een jaar geleden
Leerzaam om terug te horen.

Antwoorden (1)

Dutchni: jij of je vertegenwoordigers hebben een contract getekend met deze zorgaanbieder. Daarin staat waarschijnlijk iets over deze dagbesteding ook? Of in de algemene voorwaarden? Het gebeurt vaker dat verhuurders vragen (verplichten) om ook iets bij te dragen (dus "vrijwilligerswerk") als bijdrage in de kosten, of om de betrokkenheid te vergroten, of om een andere reden. Dus: Kijk je contract nog eens na. En als het daarin staat, en je hebt getekend: dan mag het! En vraag dan bij de zorgaanbieder wat de reden is - als je die kent is het misschien makkelijker / minder moeilijk om aan deze verplichting te voldoen.
een jaar geleden
Dutchnl
een jaar geleden
we hebben iemand ingeschakeld soort van advocaat en we hebben GELIJK gekregen dwingend dagbesteding moeten doen mocht NIET we hoeven geen dagbesteding meer te doen maar elke dag een begeleiding momentje
Het viel namelijk onder gedwongen dagbesteding en onvrijwillige zorg