hoe word je creatief? daarmee bedoel ik letterlijk "scheppend" , de manier van denken dus

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Iedereen is creatief. Creativiteit is wiskundig het maken van een combinatie met bestaande elementen. Als je het boek leest van Daniel Tammet (synesthetisch autist, een hoogbegaafde) volg ik hem wel dat iedereen ook hoogbegaafd is van kindsaf, maar dat net studeren en school en omgeving, je afhelpt van je creativiteit en je gigantisch synapsgroei nogal stilllegt of gigantisch beperkt. Ik ben een niet lezer en net van daaruit lijk ik creatiever dan vele mensen die veel meer geheugen hebben dan ik. Maar dat is niet zo, ik heb alleen ook psychologisch wat meer doorzettingsvermogen en durf ook twee verschillende kousen dragen, terwijl de maatschappij daarop erg negatief kan reageren.

Qua denken, moet je veel loslaten en de begaande paadjes durven verlaten. Ik gebruik het principe "ik verschijn en ik verdwijn" om net als je creativiteit in nieuwe situaties terug vermindert en het 'gemakkelijk' wordt, het mijzelf terug moeilijk te maken om me te dwijnen creatief te blijven.

Luiheid is ook creativiteitsdodend.

Voor de rest verstaat iedereen onder creativiteit iets anders, maar Freud drukte het redelijk goed uit met zijn 50-jarige ervaring met zeer veel mensen op dieper niveau, dat er zowel een creërende/levensgevende neiging is bij zoogdieren (hij noemt de mens, ik breid het meestal uit omdat Desmond Morris, de beste dierenkenner bij mijn weten uit 1965 in zijn boek De Naakte Aap) als een aanvullende destructieve of afbrekende neiging.

Ook brainstorming en je soms gewoon laten gaan en zelfs woordgebral op papier kan leiden tot creatieve poëzie.

Maar poetes betekent nog steeds 'maken'. Creativiteit is dus... gewoon doen dikwijls!

Ik wens je een creatief lezen van deze tekst hierboven toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat zit in je of niet.
Eventueel zou je veel kunnen oefenen met scheppend proberen te zijn. Kijken of je vanzelf creatiever wordt.
Maar ik denk dat je het hebt of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen zeggen van zichzelf dat ze niet creatief zijn. Misschien is dat ook zo, maar dat betekent zeker niet dat je niet creatief kan worden. Creativiteit is niet zoiets als je haarkleur, iets waarmee je wordt geboren. Je creativiteit kan ontwikkeld worden. De een heeft er meer aanleg voor dan de ander, maar iedereen kan een basis creativiteits niveau bereiken...