Los van het feit dat een individu zelf bepaalt wat raar of abnormaal is, is het vaker zo dat gemeenschappen, religies of culturen bepalen wat raar of abnormaal is.

Vaak zijn individuele oordelen gebaseerd op culturele achtergronden.

B.v. Binnen een bepaalde cultuur is het heel normaal om met meerdere partners getrouwd te zijn. Een andere cultuur vindt dit weer abnormaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat bepaal jij helemaal zelf
Als jij iets doet waar andere mensen van opkijken is dat dus in de meeste gevallen raar of abnormaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat doet ieder mens voor zichzelf waarbij waarden en normen van die persoon een rol spelen. Normen zijn de regeltjes, wetten. en waarde is de mate waarin je iets wel of niet waardevol vindt. Omdat waarden en normen voor verschillende mensen ook verschillend zijn, ontstaat discussie. Daarom mag je het volgende ook onthouden. De waarde of een oordeel wat iemand geeft, zegt veel meer over de gever van dat oordeel dan degene waar dat oordeel naar wordt uitgesproken.
Als iemand dus zegt dat je raar doet, dan zegt dat iets van hoe die persoon ernaar kijkt vanuit zijn normen en waardenpatroon. Voor iemand anders doe je met hetzelfde gedrag helemaal niet raar. Dat is ooit verwarrend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat moet een ieder lekker voor zich weten. Mensen vinden veel wat niet binnen de massa valt raar of abnormaal, plus je kunt nooit iederen tevreden houden... wél jezelf. Als jij het zélf dus raar of abnormaal vindt wat je doet en het voelt niet goed, dan moet je het dus niet doen. Wat anderen vinden moet je "schijt aan hebben" ff op zijn amsterdams gezegd ;-) Leven en laten leven. Men neemt je maar zoals je bent hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De normale mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in eerste instantie bepalen we dat zelf.
na enig nadenken kun je van gedachten veranderen
door erover te praten met elkaar
de grootste gemene deler te ontdekken
of af te gaan op wat anderen zeggen of vinden.
vaak blijkt raar toch niet zo raar, of abnormaal.
en zijn er verklaringen.