Waarom staan we op tijdens het schudden van de handen?

Op zich is het ook niet onlogisch. Maar waar komt het vandaan / is het door ontstaan?

Soms zit je heel ongelukkig in een hoekje en kan je eigenlijk niet staan. Als dan toch iemand je een hand geeft ga je toch 'n klein beetje staan / maak je een staan beweging.
Waar komt dìe gewoonte vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (6)

Als blijk van wederzijds respect misschien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit respect ga je voor iemand (die staat) ook staan. Van oorsprong voor een hooggeplaatst figuur (koning of paus). Als je iemand een hand wilt geven, komt die meestal pas kort daarvoor aanlopen. Wanneer jij dan zit, sta je op en geeft die persoon een hand. Daarmee toon je respect (in de goede betekenis van het woord, niet dat schreeuwerige "rrespèct!" dat tegenwoordig door jonge mensen te pas en te onpas wordt geroepen...).
Ook het tegenovergestelde komt voor: ik heb eens een volle zaal met mensen door de knieën zien gaan, omdat een Hoogheid zelf door de knieën ging (voor een kindje). Dat was wel indrukwekkend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij blijft een dame zitten en gaat een heer staan bij deze begroeting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een oude gebrekkige dame bent, mag je blijven staan, maar anders staan vrouwen ook gewoon op.
Het is een teken van respect dat je iemand staand begroet, en niet, lui, blijft zitten.
Ik erger me vreselijk aan mensen die blijven zitten, terwijl ik me voorover moet buigen en dan een slap handje krijg. Dat is ook zoiets, die slappe handjes!

Toegevoegd na 2 minuten:
Volgens mij is het al eeuwen zo, dat opstaand handen geven, een teken van respect is. Soms zie je er iets van op afbeeldingen, of je kan er een terloopse opmerking over lezen.

In ""hoofse"" tijden, toen vrouwen nog niet geemancipeerd mochten zijn, bleven vrouwen vaak zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Respect voor mekaar!
Maar iedereen hier blijft lekker zitte :$
Alleen soms niet in uitzonderlijke gevallen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uit beleefdheid, prettiger qua kontakt
en je bent op gelijke hoogte, heel prettig
rolstoelers delven altijd onderspit: dan moet je juist 'zakken' of na het staan meteen gaan zitten.