Waarom doet de regering nog steeds zo weinig aan leeftijdsdiscriminatie?

En daarmee bedoel ik op de arbeidsmarkt. Je wordt al snel afgeschreven als je bijv. pas 25 jaar bent. Als ik ga winkelen zie ik niks anders dan jong personeel. Niet dat het me echt stoort, (want dan discrimineer ik weer) maar waarom krijgen 30, 40 of zelfs 50 plussers geen gelijke kansen?

Ik bedoel dus uiteraard in diverse beroepen en niet alleen in de detailhandel zoals ik hierboven schreef

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop dat je TEGEN bedoelt ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat bedoelt hij ook,maar zegt het verkeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zou de regering hieraan moeten doen? Een leeftijdspolitie instellen? We zitten nu eenmaal met een regering die juist een kleiner overheidsapparaat en vrije marktwerking wil...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stippel.Als dat zo is dan kunnen ze de 50+ers beter vrijstelling geven van de sollicitatieplicht,daar deze toch niet meer aan de bak komen.Maar ze zijn wel verplicht te solliciteren tot hun 65e.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg absoluut niet dat ik het er mee eens ben, ik ben zelfs erg tegen leeftijdsdiscriminatie. Maar verzin eens een oplossing waardoor je niet meer ambtenaren nodig hebt, en met de beperking dat je nog steeds niet in het hoofd van sollicitatiecommissies kunt kijken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik bedoelde ook "tegen" leeftijdsdiscriminatie sorry :)

Het beste antwoord

In de bron vind je er veel informatie over.

Tijdens de sollicitatieprocedure, op de werkvloer, bij de beloning en bij het ontslag mogen werkgevers geen onderscheid maken op bijvoorbeeld geslacht, leeftijd en nationaliteit. Toch is er discriminatie op de arbeidsmarkt.
Allochtonen en ouderen hebben minder kans op een baan en vrouwen krijgen minder betaald dan mannen. De overheid probeert vooroordelen weg te nemen en allochtonen, ouderen en vrouwen een steviger arbeidspositie te geven.

In het regeerakkoord is bijvoorbeeld afgesproken dat de premiekorting voor werkgevers die oudere werklozen aannemen en ouderen in dienst houden gehandhaafd blijft.

Als u denkt dat u tijdens uw sollicitatieprocedure, op het werk of bij uw ontslag ongelijk behandeld bent, kunt u een aantal stappen ondernemen.

U kunt een klacht indienen bij de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) als u zich ongelijk behandeld of gediscrimineerd voelt. Hier zijn geen kosten aan verbonden. Voor de procedure bij de CGB hoeft u ook geen advocaat te nemen. De CGB is geen belangenorganisatie maar een onafhankelijk college. Wanneer u een verzoek indient bij de CGB, betekent dit dus niet automatisch dat u gelijk krijgt.

Waar het dus om gaat is dat je aantoonbaar moet maken dat er sprake is van leeftijdsdiscriminatie.
En werkgevers zijn slim genoeg om dat te voorkomen.
In een telefoongesprek zeggen ze keihard tegen mij dat daar absoluut geen sprake van is. Vervolgens wijzen ze je af omdat anderen "beter in het profiel passen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Misschien willen mensen wel niet in die beroepen blijven werken.
Ik zie ook wel juist ouderen die beroepen terugkeren.
Vaak is het een "opstapje" of tijdelijk en gaan de jongeren daarna wat anders doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De overheid doet juist heel veel aan de leeftijdsdiscriminatie. je moet mensen van 23 jaar en ouder 100 procent van het miniumloon geven, okal wilt hij voor het loon van de 20 jarige werken.

Als je als bedrijf kan kiezen uit een 19 jarige en een 43 jarige, dan zal hij sneller kiezen voor de 19 jarige. Zal jij 4 euro betalen voor een broodje als je er ook een kan kiezen van 2 euro? zo is het het ook met bedrijven.

En je hebt genoeg keuze in de jeugd, dus waarom zou je voor een 30 jarige kiezen? Het is heel simpel: Het bedrijf kiest iemand waar het bedrijf beter van wordt, niet iemand anders.

Als die 40 jarige per euro beter is dan de 19 jarige, dan kiest het bedrijf voor de 40 jarige. alleen heb je met oudere verborgen kosten, meer kans dat ze ziek raken, en dat is ook erg duur voor de werkgever.

Als de werkgever zorgt dat het bedrijf niet zelf de ziekte van zijn personeel moet betalen, en zorgt dat 40 jarige niet perse duurder zijn dan 19 jarige, dan is dat probleem okal voor een deel opgelost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt wel iets gedaan, zo zijn er regelingen waarbij een werkgever bij het in dienst nemen van 50plussers bepaalde (loontechnische) kortingen krijgt, waardoor zo iemand voor de werkgever erg goedkoop is.
Maar gek genoeg zijn die regelingen nauwelijks bekend en zullen ze dus niet erg veel bijdragen.
(En dan zie je dat kabinet met zoveel grijze koppen...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O er zijn genoeg regels van wat niet mag bij het aannemen van personeel. Het is alleen allemaal moeilijk te bewijzen dat ikdiscrimineer als werkgever. Je mag geen leeftijd vermelden in een vacature, maar je hebt die leeftijd al lang in je achterhoofd. Dus je laat voor de vorm wat alle leeftijden/sexes en etnische groepen komen en je maakt de keus, die je eigenlijk al gemaakt had
anneliez
13 jaar geleden
Uiteindelijk heeft het allemaal met belang te maken. Welk belang heeft een werkgever erbij om een oudere werknemer in dienst te nemen? Geen, want die is duurder. Welk belang heeft de regering erbij om hier meer aan te doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vraag ik me ook af. Het idee is dat zo jong mogelijk altijd goedkoper is dan ouder personeel. Dat is lang niet altijd het geval. Jonge mensen hebben nogal eens de onhebbelijkheid om kinderen te krijgen, hetgeen er met name bij vrouwen nogal inhakt qua verlof en speciale wensen qua arbeidsvoorwaarden. Jonge mensen zijn ook meer gericht op carrière maken wat voor sommige branches gewenst kan zijn maar ook onrust op de werkvloer kan geven. Daarbij kunnen ervaring en een uitgebreide vakkennis van grote waarde zijn voor een bedrijf. Laten we er eerst maar eens zorgen dat iedereen onder de 65 die wil en kan werken aan de bak komt voordat we de pensioengerechtigde leeftijd verhogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De overheid hinkt op twee gedachten:
1; een vrije markteconomie
2; een verzorgingsstaat voor de werknemers

Waar die twee gedachten met elkaar in strijd zijn betaalt de oudere en daardoor kansarme werknemer het gelag; werk voor iedereen is alleen weggelegd in een Oostblokdictatuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te beginnen : als je het niet prettig vind in bv een klerenwinkel geholpen te wordend door "snotapen" of juist "ouwe zakken" dan vind je dat. Dat is geen discriminatie, maar een gevoel. Als je ze per definitie niet geschikt vindt, dan is dat (naar mijn idee) dom en discriminerend.
Overigens doet de regering wel wat aan leeftijdsdiscriminatie: vroeger had ik al "ouwe-lullen-dagen"gehad, dat mag nu dus niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ons loon- en uitkeringstelsel is gebaseerd op leeftijd.
Als men leeftijdsdiscriminatie zou afschaffen zou in theorie een baby voor AOW in aanmerking moeten kunnen komen en moet een 80 jarige naar school om een paar voorbeelden te noemen.
Men koppelt dus leeftijd aan een levensfase.
Dit leven bestaat niet zonder discriminatie (= onderscheid maken) en dat hoeft niet altijd negatief te zijn.
Ouderen krijgen soms minder gemakkelijk een baan omdat ze in hogere loonschalen vallen (anciënniteit) en ze worden verondersteld minder plooibaar te zijn.
Daarbij wordt voorbij gegaan aan het gegeven dat ouderen al veel verantwoording gedragen hebben, ervaringen hebben opgedaan en daar doorgaans ook goed mee om weten te gaan.
Alhoewel ik daar na het programma "Benidorm bastards "
minder zeker van ben.
Dat ouderen uit de band springen is blijkbaar een humoresk gegeven en dus meer uitzondering dan gebruikelijk.
Doorgaans zijn ouderen wat serieuzer bij hun werk betrokken, jongeren willen nog veel daarnaast beleven.
Allemaal begrijpelijk.
Deze persoonlijke mening moet niet als oordeel gezien worden.