Is mijn leven kansloos?

Ik heb mijn vmbo niet afgemaakt. Dus geen enkele diploma. Heb baantjes gehad toen ik wat jonger was maar nu kan ik al twee jaar niks vinden. Werk nu op een sociale werkplein.

Zijn er veel banen in de toekomst voor mensen als mij. Kan ik me ergens nog omhoog klimmen en toch redelijk verdienen? Of ga ik waarschijnlijk in de bijstand?

Ben een vrouw trouwens.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Wat vind jij kansloos?

Je kunt een gelukkig leven hebben met vrienden en familie, je kunt werken, trouwen, kinderen krijgen enz. Dat zijn heel veel kansen op geluk die je wel hebt.

Maar aan de andere kant heb je wel gelijk, de kans dat je ook een 'goede carriere' krijgt is niet zo groot. Is dat erg?

Ook dit is overigens niet uitgesloten, maar vraagt wel wat doorzettingsvermogen. Je zult zonder diploma (of zelfs met enkel een vmbo diploma) niet zo makkelijk een goede baan krijgen. Dus begin met een niet zo goede baan. Solliciteer als het even kan bij de gemeente/overheid. Dit heeft namelijk de beste voorwaarden voor opleiding, en de meeste doorgroei mogelijkheden.

Maar, je zult er wel voor moeten werken. Dus zelf vragen om training, om extra verantwoordelijkheden enz. Daarmee kun je alsnog aan een goede baan komen. Maar vraag je ook af of een fantastische baan wel realistisch is. Net zoals een gehandicapte bijvoorbeeld nooit een topvoetballer kan worden kun je doelen hebben die te hoog gegrepen zijn. Begin met het zoeken naar een echte baan. Zie elke stap als een succes, dan maakt het ook niet uit als je nooit die topbaan bereikt, maar kom je een stuk verder dan je nu bent.

Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Mag ik vragen hoe oud u bent?
Het is nooit te laat voor een opleiding he!
Deeltijd of voltijd, kunt altijd nog je vmbo versnelt doen!
En daarna eventueel nog een vervolg opleiding!
Voor als je dat niet ziet zitten, kun je bijvoorbeeld;
Bij de gemeente gaan werken
Poetsen in een bedrijf of bij mensen thuis
Heb je je rijbewijs? (Taxichauffeur)
Oppassen op kinderen
Vrijwilligerswerk
Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, nu ben je in de toekomst kansloos en waarschijnlijk wordt de bijstand flink afgebouwd, en de controle zo streng, dat je net niet doodgaat.
Ik zou zeggen ga eens kijken of je alsnog geen opleiding kunt volgen, waardoor je wel een beroep kunt opbouwen. Voor een vrouw zonder opleiding zijn er best zaken, die in de toekomst je een redelijk inkomen zullen geven.
Bijv. ouderenverzorgster, kinderbegeleidster.
Of natuurlijk een rijke man of vrouw trouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt slim is het niet inderdaad, in de huidige maatschappij is het wel ahndig om een papiertje te hebben of een vak te hebben geleerd. Zonder een van beide wordt het al heel lastig, maar er zijn mensen die zonder diploma uiteindelijk hogerop zijn gekomen, maar dan moet je wel hard werken.
Toch is het te adviseren om naar school te gaan of een cursus te volgen. Ik weet je exacte situatie en leeftijd niet, maar het zeer zeker aan te raden om een opleiding te volgen om toch nog een vak te leren. Ze staan te springen om vakmensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uw leven is uniek, doe daar wat mee.
Met behulp van het UWV /CWI kunt u zich laten (om)scholen.
U kunt ook een thuisstudie volgen via een onderwijsinstelling.
Zelfs dan kunt u nog diploma,s halen.
Bedenk dat vele ,,grijsaards,, zonder diploma ook goed terecht zijn gekomen in de maatschappij.
Maar blijf vooral jezelf.
Dus kansen volop, maar je moet er wat voor doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het feit dat je op deze site zit maakt je kansen al wat groter. Je bent geïnteresseerd in zaken. Dus ben je waarschijnlijk ook leergierig en ben je in staat om die ene kans die voorbijkomt te grijpen. Grijp die kans dan ook en ga niet allerlei mitsen en maren bedenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je leven is nooit kansloos. Je kunt er zelf wat van maken, maar dat moet je wel zelf doen en daar heb je wel wat discipline voor nodig.
Ga bij jezelf na wat je eigenlijk wilt? Wat lijkt je leuk, waar is werk in te vinden?
Ik zou altijd proberen een diploma te halen. Er zijn genoeg opleidingen die je in deeltijd kan volgen.
Dan kun je blijven werken en leren.
Hogerop komen zonder diploma is maar voor weinig weggelegd.

Toegevoegd na 13 minuten:
Je vmbo diploma kun je ook nog in deeltijd halen, dat is misschien een begin. Zie mijn bronnen.
Maar zorg dat je een diploma haalt! Het is misschien cliché, maar wel waar hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Met initiatief, passie en doorzettingsvermogen kun je zeer wel slagen in het leven. Zo nodig spijker je je kennis later bij.
13 jaar geleden
Ik heb ook geen opleiding. Ik ben destijds (te) jong getrouwd en ben altijd de 'ouderwetse' moeder geweest, thuis als de kinderen thuis zijn. Zou het zo weer doen maar nu de kinderen groot zijn is me de kans geboden om een opleiding te volgen in de techniek van hoortoestellen, Super. Dus ook al heb je eerst geen opleiding, er zijn wel kansen om die alsnog te volgen. Ik ben nu 50 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat noem je geen toekomst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt altijd nog buschauffeuse worden!
Gewoon lekker rijden de hele dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor kansloos is jouw leven zeker niet.

Er zijn atijd kansen ook voor iemand in jouw situatie je zut ze wel zelf moeten maken.Waarmee ik wil zeggen is dat je opzoek zult moeten gaan naar banen die wel perspektief bieden,en die zijn er echt wel.en dat betekend niet dat het in een keer zal lukken maar as je gemotiveerd bent op een baan en bijft zoeken naar een betere je als je verder solliciteerd goede referenties hebt en je bij een nieuwe baas gelijk overkomt als iemand die vooruit wil en ervaring heeft.dat zegt soms meer dan een papiertje.Het is nu wel een slechte tijd om goed werk te vinden,maar bliijf solliciteren op banen die jou interesant lijken en kansen bieden,word je niet aangenomen dan heb je wer een oefening gehad in solliciteren en doe je het volgende keer beter.zelf heb ik ook nul diploma's maar veeeel werkervaring en as ik solliciteer kan een werk gever iedereen op bellen voor een referentie en ik heb ook een aantal brieven van ex werkgevers waarin staat dat ik een goede werkkracht was.Het kan jou ook helpen om eens goed te denken wat je echt wilt gaan doen wil je verder leren en ben je wat ouder dan zijn er een hoop oplleidingen waar je na een toelatings examen toegelaten word.Ook zou je kunnen denken aan opleidingen waar je (niet behaalde)vmbo niet belangrijk is een vriendin van mij is laatst gesaagd voor spinning instruktriese die heeft ook geen opleiding afgemaakt en timmert zo lekker aan de weg en gaat verder in die richting om maar een voorbeeld te noemen.Het is ook zo dat je langzaam de ladder op moet klimmen en soms ook een gok moet wagen Ik wens je veel succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kansloos is het nooit, zeker niet hier in Europa. In de nabije toekomst zal de vergrijzing toeslaan en zullen er veel mensen tekort zijn in de zorg, het transport en ongetwijfeld nog meer sectoren. Niet iedereen kan en wil op hoger en/of academisch niveau functioneren; maar goed ook, er zullen mensen nodig zijn die de praktische uitvoering voor hun rekening nemen. Zelf werk ik alweer enkele jaren onder mijn opleidingsniveau, maar daar heb ik zelf voor gekozen, omdat ik het werk leuk vind. Ik verdien relatief weinig en moet hard en lang werken. Maar veel belangrijker is dat je goed in je vel zit en iets doet wat je leuk vindt. Probeer vooral ook een goede balans te vinden tussen werk en privé. Je moet het wel zelf doen en willen, maar dat is geen nieuws. Succes !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Via een ROC is er altijd volwassenenonderwijs te volgen.
Voor ieder beroep zijn cursussen.
Je moet gewoon eens een beroepskeuzetest doen, via internet, of beter nog, laten doen door een beroepskeuzeadviseur.

Het probleem met mensen die hun school niet hebben afgemaakt, is vaak, dat ze geen idee hebben waar ze zich op kunnen richten. Iedereen heeft mogelijkheden en talenten, je moet ze ontdekken en ontwikkelen.

In de bijstand kan je altijd nog, (en dat zal nooit leuk zijn, omdat men je uiteindelijk bollen laat pellen en tulpen snijden, aardbeien plukken etc.) Overigens is er niets mis met dat werk. Seizoenswerk kan je altijd doen om een goede cent te verdienen.
Kijk eens rond.