Welke stappen moet ik nemen als een fotograaf ongevraagd een pasfoto van mijn zoontje gebruikt voor een reclameposter in zijn winkel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind je dat erg dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zie je er geld in ofzo?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maakt dat uit? Niet iedereen is er even blij mee om op een foto tentoongesteld te worden. Waarom doet er verder niet toe.

Het beste antwoord

Waarom gelijk stappen ondernemen? Wees blij dat hij je zoontje als fotomodel heeft gebruikt.
Je kan wel aan 'm vragen of ie het de volgende keer eerst eventje wil vragen.
Maar we willen hier toch geen Amerikaanse toestanden met gelijk maar stappen te ondernemen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
het spijt me maar ik ben het hier niet mee eens, geloof me ik wil helemaal niet toe naar toestanden met mensen aanklagen ed maar ik ben er ook fel op tegen dat iedereen maar foto's van iedereen op internet zet. Dit is natuurlijk minder "wereldwijd" maar ik vind gewoon dat het toch niet mag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op Internet plaatsen vind ik heel wat anders dan alleen in zijn eigen winkel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iemand niet wil dat zijn/haar foto gebruikt wordt, dan heb je dat maar te respecteren, en kennelijk doet deze fotograaf dat niet.
De vraagsteller IS er al niet blij mee, dus jouw antwoord is niet zo zinnig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tjonge jonge wat een stelletje zielepoten, maak je druk om belangrijke dingen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HereIsTom. dit is belangrijk daarom maken we ons er druk om. Wetgeving dient nageleefd te worden! Fotograaf probeert er een slaatje uit te slaan en dat mag nu eenmaal niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het in je eigen voordeel is ja, dan is de wetgeving ineens om na geleefd te worden. Ik heb al vaker gezegd, de maatschappij is verrot! en dat komt door dit soort domme dingen waar ineens stappen ondernomen moeten worden! Wedden dat als de fotograaf had gevraagd, dat het der geen bal uit had gemaakt? dit is niet meer en niet minder dan een principe kwestie en je kan om werkelijk alles een probleem maken, zo is dit er een van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, ben bang dat je ut plusje ook alleen van mij hebt....
Maar dat is mooi, dan snappen we elkaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ben bang van wel, jammer dat iedereen zo moeilijk moet doen tegenwoordig ;-)

Andere antwoorden (7)

Je zou een compromis met hem kunnen sluiten, als hij de foto niet meer gebruikt in de winkel dat jij hem dan gratis krijgt. Waarom niet gewoon trots dat jou kind daar mega giga groot in de winkel hangt?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie een foto maakt heeft daarop het portretrecht. Dit geldt ook voor portretfoto`s.
Maar publiceren van foto`s van personen mag niet zomaar. De geportretteerde heeft nl. het portretrecht.
Op grond van dit recht mag de geportretteerde bijv. de foto zelf kopiëren en zelfs publiceren, mits de naam van de fotograaf daarbij genoemd wordt.

Een portret dat zonder opdracht is gemaakt, mag alleen worden gepubliceerd als daarmee geen redelijk belang van de geportretteerde in gevaar komt en het gaat dan meestal om het privacybelang.

Heeft de fotograaf de foto in opdracht van jou gemaakt dan geeft hem dat niet het recht om zonder jouw toestemming deze foto te publiceren/exposeren.
Geef jij geen toestemming, dan dient hij het te verwijderen. Ik zou dus bij de winkel binnenlopen en de eigenaar ermee confronteren. Geef jij geen toestemming en weigert hij de foto te verwijderen, dan geldt voor jou de weg naar de rechter. Ik betwijfel sterk of de eigenaar zo ver wil gaan.
amc
13 jaar geleden
Ondanks het feit dat je kereltje zo leuk is dat de fotograaf hier graag sier mee wil maken gaat het toch echt om portretrecht. De fotograaf doet dit om reclame te maken voor zijn bedrijf, niet om te laten zien wat een manneke het is.

Dus van de zijde van de fotograaf puur winstbejag en dat mag niet. Je hebt gewoon alle recht om de foto te laten verwijderen. Had er toestemming voor gevraagd moeten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1. Stel vast wat je wilt (verwijdering, excuus, vergoeding)
2. Leg dit voor aan de fotograaf
3. Indien hij geen gevolg geeft aan je verzoek, schakel je rechtsbijstandsadvocaat in
13 jaar geleden
Ik zou dit ook hoog opnemen (en net zo reageren). Zoals ik ook als reactie ergens heb geschreven, iedereen (tot scholen toe, tot je ze er op wijst) zet ook maar van alles op internet, foto's van je kinderen ed.
Ik ben daar ZEER op tegen.

Ik zou het in ieder geval ter plekke melden dat de foto uit de etage moet. Ik zou dreigen met rechtsbijstand als hij weigert, EN ik zou het met de school opnemen of deze fotograaf volgend jaar nog moet worden gekozen voor de foto's. En dat zou ik hem ook vertellen.

Dit kan echt niet, wat iedereen ook zegt dat je trots moet zijn, dat je zoontje er leuk uitziet kun je zelf vast ook zien, dat wil niet zeggen dat iemand anders daar ook even gebruik van mag maken.
13 jaar geleden
Je kan eens gaan navragen bij de lokale wetswinkel (weet niet exact hoe dat tegenwoordig heeft maar het is een overheidsinstantie die gratis advies geeft iig) hoe je dit het beste kan aanpakken als de fotograaf niet wil meewerken. Je kan ook contact zoeken met de Raad voor Rechtsbijstand voor juridische bijstand mocht het echt tot een rechtszaak moeten komen.

Allereerste natuurlijk met de fotograaf in gesprek gaan en hem er op wijzen dat je dit gewoonweg niet wil en duidelijk laten weten dat je hem/haar geen toestemming geeft voor het gebruik van het portret van je kind.
De fotograaf kan zich op auteursrechten beroepen maar mag daarbij niet vergeten dat het portretrecht blijft bij degene die op de foto te zien is (of in geval van kinderen bij de ouder(s)/voogd(en)).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt zelf al dat het om een reclameposter gaat. Deze gebruikt de fotograaf als een publiekstrekker, daar is reclame uiteindelijk voor bedoeld. Dus eigenlijk trekt hij mensen aan met de getoonde kwaliteit van die foto. Dat het toevallig uw zoon is staat daar op zich buiten, maar hij mag het niet zomaar doen zonder toestemming. Daar kunt u een vriendelijk gesprek over houden met de fotograaf zelf. Dat lijkt me vooralsnog de beste oplossing.

Eventueel kunt u nog even navragen bij rechtsbijstand of juridisch loket over eventuele te nemen stappen.

Hij zal er geen geld voor geven dus zou het alleen het principe zijn van het ongewild publiceren. Daar valt uit te komen.