Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat als we in de 17e eeuw New York niet hadden verkocht?

Zou het dan nu nog steeds dezelfde New York geweest zoals we die nu kennen, maar dan nog steeds met de naam Nieuw Amsterdam?

En zou Nederlands dan nu een wereldtaal geweest zijn?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoe kom je er bij dat het a) om New York ging, als je tenminste doelt op Nieuw Amsterdam, de kolonie die (ik zeg het even uit mijn hoofd) voornamelijk Manhattan besloeg en b) dat we het verkocht zouden hebben? Ik weet dat wikipedai niet altijd even betrouwbaar was, maar lees bijvoorbeeld dit eens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuw-Amsterdam_%28New_York%29 om een indruk te krijgen van waar die Nederlandse Kolonie lag. Lees bijvoorbeeld dit eens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrede_van_Breda dat zijn de besprekingen geweest waarbij we onze kolonie overdroegen, overigens na alweer de tweede oorlog tegen Engeland in relatief korte tijd. We hadden Suriname zelf veroverd, maar er waren meer gebieden / landen die we veroverd hadden, maar korte tijd erna weer hebben moeten opgeven omdat de Fransen, Engelsen, Spanjaarden etc. het kwamen innemen. Bij de vrede van Breda is dus afgesproken dat we Suriname mochten houden.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Nederlands is met zo'n 25 miljoen sprekers naar mijn mening een wereldtaal, maar ik denk niet dat je die vraag zo kunt beantwoorden. Waarschijnlijk heette het dan alsnog nieuw amsterdam, maar we zullen het nooit zeker weten. "Wat als" vragen zijn sowieso in de geschiedenis wel interessant, maar er zal nooit een eenduidig antwoord op komen. Wat als Hitler was toegelaten tot de oostenrijkse kunstacademie? Hadden we dan geen 2e wereldoorlog gehad? Dat is bijv zo'n vraag die nooit 100% zeker te beantwoorden is, simpelweg omdat de geschiedenis gewoon anders gebeurt is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als, als, als zo kan je natuurlijk van alles verzinnen. Niemand weet hoe historie dan was verlopen dus er valt weinig zinnigs hierover te vertellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zou niet hetzelfde New York zijn geweest dat we nu kennen, omdat de geschiedenis niet hetzelfde zou zijn gelopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan had het leven gewoon door gegaan en een geschiedenis gekregen die alleen eindeloos gefantaseerd kan worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing