Omdat mensen af en toe strontziek worden van het eeuwige gebemoei met hun gedrag en de keuzes die ze maken.
Dat geld natuurlijk voor mensen die echt extreem problematisch verslaafd zijn, maar ook voor mensen die gewoon de keus hebben gemaakt verantwoord en recreatief om te gaan met een stof die in bepaalde mate verslavend kan zijn, zoals alcohol en tabak.
Vooral als de discussie weer eens gevoerd wordt met non-argumenten die een vaak wankele wetenschappelijke basis hebben, of overduidelijk gerelativeerd kunnen worden.
Zo erger ik me als roker werkelijk dood aan mensen die denken mij te moeten vertellen dat ik niet zou mogen roken, maar alle vingers in hun oren stoppen als ik probeer te vertellen dat er wel meer dingen zijn die niet goed voor je zijn, waar we ons toch met plezier aan overgeven.
Oprechte bezorgdheid voor iemand waar het echt niet goed mee gaat is lief en goed bedoeld, maar bemoeizucht ingegeven door waardenfascisme op zaken waar iemand zelf helemaal geen problemen mee heeft, is niet alleen irritant maar ook buitengewoon onbeschoft. Stel je voor dat je mensen met overgewicht op diezelfde manier en toon zou benaderen. Die dag komt nog wel, ongetwijfeld, want waardenfascisme kent geen grenzen en rukt op, maar op dit moment voelt vrijwel iedereen nog wel aan hoe buitengewoon asociaal dat is.
Vraag je af WAAROM je zo sterk de behoefte hebt mensen voortdurend te wijzen op hun 'fouten'. Ben je zelf echt z'n ongebeschreven blad ? Zou de wereld er leuker op worden met allemaal niet-rokende, geheelonthoudende, vegetarisch etende, dagelijks sportende vitaminenslikkende honderdjarige gezondheisdfreaks ?
Heb je werkelijk zo veel moeite met het in stand houden van je eigen gezondheid dat je een ander de zelfde keuze af wilt dwingen omdat je het niet eerlijk vindt dat hij of zij ontspannener in het leven staat ? Of ben je oprecht geinteresseerd in het welzijn van die ander ?
Alleen in het laatste geval heb je enig recht van spreken, en zul je ook best een vruchtbare discussie kunnen voeren. Waarbij overigens niet gezegd is dat je gelijk krijgt, maar met weerstand oproepen bereik je hooguit het tegendeel, en ben JIJ degene die zich er aan gaat zitten ergeren. Daar word je een heel zuur mens van.