waarom is een kadobon vaak maar 1 jaar geldig

er is tenslotten voor betaald
mij lijkt dat je die altijd moet kunnen inwisselen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als de bon wordt verkocht, voor zeg 10 euro, komt deze tien euro niet op de "verkopen", maar op een tussenrekening. Je hebt immers nog niets verkocht, maar moet wel het geld reserveren voor wanneer de klant de bon komt omwisselen voor een boek. Als het boek echt verkocht is, komt het geld pas op de rekening "verkopen".

Bedrijven houden niet van lange reserveringen, dus na verloop van tijd pikken ze het gewoon in. Anders zou na lange tijd de reserveringsrekening langzaam dichtlopen met nooit geincasseerde bonnnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat heeft te maken met de boekhouding.. Ik weet niet precies hoe het zit want het is best ingewikkeld, maar bonnen moet je zowel 'boeken' als je verkoopt als wanneer ze ingeleverd worden.. Als dat pas 4 jaar later is, wordt het er niet gemakkelijker op.. Kan het niet helemaal goed uitleggen, hoop dat je het een beetje begrijpt :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het heeft inderdaad met de boekhouding te maken. de winkel moet weten wat zij uit heeft gegeven en heeft verkocht. boekenbonnen zijn in principe gewoon papier en geen product. ze willen producten verkopen, daarom. voor de balansdag (alle producten tellen). balansdag gebeurt ministens 1x per jaar, vandaar misschien. ik weet het niet helemaal zeker maar dit leek mij voor de hand liggend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan per bon verschillen, maar een jaar is op zich natuurlijk een flinke tijd waarbinnen je de bon kunt besteden.
Ik vond laatst een bloemencheque terug, ongedateerd, dus die kon ik nog gewoon gebruiken, maar ja, die 7,50 van toen was meer waard dan de 7,50 van nu. Dus te lang bewaren is ook niet echt een goed idee als de bon wèl onbeperkt geldig is.
Voor de specifieke voorwaarden van een bon zul je op de site van de uitgevende partij moeten kijken, zoals de VVV, of de winkel waar de bon van is.