hoe kunnen ze kijkcijfers berekenen want soms zitten er wel 10 mensen voor 1 televisie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Inderdaad staan er kastje bij mensen thuis.Als deze persoon langer als twintig minuten aaneen gesloten een programma bekijkt word dit automatisch geregistreerd. En de kastjes worden iedere avond telefonisch uit gelezen
ook dat gebeurd automatisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er staan bij een paar duizend mensen thuis een kijkkastje.
Die kijkt met je mee. Dat gebeurt helemaal automatisch, maar je moet wel elke keer aan het kastje 'vertellen' met z'n hoevelen zit te kijken. Dat wordt landelijk doorberekend.
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is dat echt waar? dat is toch raar..
Een geselecteerde groep mensen, die een goede afspiegeling van de bevolking vormen heeft een kastje in huis,dat registreert naar welk programma gekeken wordt. Daardoor kan men een redelijk correcte schatting maken hoeveel mensen naar een bepaald programma kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
SKO (Stichting Kijk Onderzoek) heeft bij duizenden mensen een kastje geïnstalleerd dat het kijkgedrag registreert en naar hen toestuurt via internet. Zo wordt berekend hoeveel procent van TV-kijkend Nederland naar een bepaald programma heeft gekeken.

Elk huishouden dat meedoet aan het kijkonderzoek krijgt op alle televisietoestellen en randapparatuur een 'kastje', een kijkmeter. De kijkmeter bestaat uit een display waarop vragen en instructies te lezen zijn, zoals 'Wie kijkt?'. Daarnaast bevat de meter een afstandsbediening met onder meer aparte persoonsknoppen voor elk lid van het huishouden. De kijkmeter kan automatisch registreren dat een toestel aanstaat en slaat deze informatie op. De kijkmeter legt vast wat er in het televisietoestel gebeurt, maar kan niet 'zien' wat zich in de kamer afspeelt en wie er naar de televisie kijken. Daarom moeten alle personen van 3 jaar en ouder die kijken zich aanmelden. Dat aanmelden gebeurt door de eigen persoonsknop op de afstandsbediening in te drukken. De display meldt dan wie er kijkt. Zodra iemand is aangemeld, slaat de kijkmeter het televisiekijkgedrag van deze persoon op. Stopt diegene met kijken, dan moet hij of zij zich afmelden. Elke nacht worden alle geregistreerde gegevens van de voorgaande dag doorgestuurd aan de centrale computer bij Intomart GfK te Hilversum. Dit gebeurt automatisch via een modem en de telefoon, zonder dat de panelleden dit merken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog een aanvulling op bovenstaande antwoorden: In het kastje zijn de 'vaste kijkers' met naam opgeslagen en via een code aan te melden. Van deze mensen is bij GFK-Intomartkt bekend wie zij zijn. Als er gasten zijn wordt er ingelogd met man/vrouw en een leeftijdscategorie.
Het kastje registreert ook 'uitgesteld kijken' van bijvoorbeeld een programma dat is opgenomen met een video/hdd-recorder en binnen twee weken wordt afgedraaid.