Waarom is dierenmishandeling strafbaar maar het verkopen van bont niet?

Volgens artikel 36 lid 1 Gezondheids- en welzijnswet voor dieren is het verboden om:

• Zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van een dier te benadelen.

Konijnen, vossen en wasberen ‘vermoorden’ om het te produceren in bont is in mijn ogen pure mishandeling en zoals in de wet staan een zonder redelijk doel.

hoe kan het dan toch dat bont verkocht word?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ik het artikel lees lijkt sportvissen mij verboden want het is een sport en dieren ondervinden er pijn letsel en de rest van en als dat mag......dan mag ook stieren vechten honden dasbindinden en noem ze allemaal maar op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja gek he!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sportvissen mag van mij tezamen met stierenvechten, hanenvechten, hondenvechten, berendansen, palingzouten, broodfokken, zeehondjesknuppelen en al het vreselijke dat mensen dieren aandoen verboden worden. En veel is al verboden maar mensen doen het toch helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan geen boodschap aan je terugsturen, op je verzoek een reactie:
Op dit moment maken mensen gebruik van dieren. Ze worden speciaal gekweekt voor een doel, meestal voor eten, ook voor bv melk (vogels voor eieren en vlees).
Dan blijft er ook een huid over, daarvan wordt leer gemaakt. Zolang het dier tijdens zijn leven goed behandeld wordt (helaas lang niet altijd waar) is er geen sprake van onnodige mishandeling aangezien wij de producten menen nodig te hebben. Of dat nou de huid is MET haren (bont) of oor de huid zonder haren (leren tassen, veel schoenen, jassen etc.
Daarnaast wordt het vlees als eten gebruikt, bij dieren die mensen zelf niet eten kan er dus ook hondenvoer van gemaakt worden.
Slechts als je helemaal geen dieren wenst te gebruiken/doden kan je dus werkelijk zeggen dat bont ook niet gebruikt mag worden. Anders komt het nogal hypocriet over....wel tegen gebruik van konijnen zijn en niet tegen gebruik van varkens en koeien. O ja, je kunt ook bontmantels maken van dieren die van ouderdom sterven . Het vlees is dan meestal niet meer eetbaar. ps. Zelf eet ik (lacto) vegetarisch vanwege het misbruik van antibiotica in de veehouderij en andere hormonen om ze snel te laten groeien. Per slot komen deze stoffen dan ook in het vlees. Wel gebruik ik wat leer omdat ik nog geen kunststoffen ken met dezelfde eigenschappen als leer.
Zou ik echter in Siberie moeten zijn dan weet ik dat alleen bont de eigenschappen heeft om je op temperatuur te houden in die kou...met kunststoffen lukt dat niet tot nauwelijks. Daar zou ik dus wel bont dragen, hier niet.
Echter, anderen hebben hun eigen overtuiging en die accepteer ik ook zolang er consequent wordt gedacht en niet bij het ene dier gedacht wordt "wat zielig" en bij het andere de schouders worden opgehaald.

Antwoorden (4)

Maakt het dan erg veel uit om welk onderdeel een dier gehouden wordt?
Of het nu voornamelijk om de huid en vacht gaat of om spiermassa is niet iets dat ik als een wezenlijk verschil zie. Of het nu om vlees, leer (iets waar je erg weinig over hoort vanuit de anti bont hoek) of bont productie gaat doet er weinig aan af.

Dat gezegd: de dieren die voor het bont gehouden worden leven veel te vaak onder erbarmelijke omstandigheden maar dat heeft niks te maken met de daadwerkelijke reden waarvoor ze gehouden worden. Het gaat in alle gevallen om productie dieren. Wat mensen als een 'redelijk doel' zien is erg subjectief en veranderlijk met de tijdsgeest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens.
Konijn staat gewoon op tafel...ik zie het verschil niet met varken.
Dus er zijn konijnen vellen vanwege de slacht voor voedsel en daarmee dus ook bont....net als varkensleren tassen etc.

Zolang men het gehele (meestal ook gekweekte) dier gebruikt is er geen sprake van meer mishandeling dan bv bij de vleesproductie.
Wat je hier bepleit lijkt mi. eerder een oproep om de gehele vee sector op te doeken. Of daar velen gelukkig van worden betwijfel ik. De meesten eten nu eenmaal niet vegetarisch.
Derhalve is noch het verhandelen noch het kweken van bont in strijd met dat artikel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals je zelf al stelt is de GWWD zo geregeld dat er sprake moet zijn van het benadelen van het welzijn van dieren. Zowel bij kippen, koeien, en ook Nertsen is vastgesteld dat zij door de productie van bont niet onevenredig hard in hun welzijn worden geschaad. Daarom is de productie van bont van bepaalde dieren toelaatbaar, er zijn lijsten met dieren die wel in hun welzijn worden geschaad door het gebruik van hun vacht voor bont.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat bont nog steeds gezien wordt als een onderdeel van onze kleding.

Maar een belangrijk bezwaar tegen het zonder onderscheid doden van dieren omwille van hun pels, is het effect dat dit heeft op de totale dierenbevolking.

Voordat bijvoorbeeld in Noord-Amerika de Europese vallenzetters arriveerden, lag de beverbevolking daar tussen de 60 en 100 miljoen. Maar omstreeks de eeuwwisseling waren ze bijna uitgeroeid, vanwege de uitzinnige vraag naar beverpelzen en bevermutsen.
Om dan nog maar te zwijgen van de bijna volledige uitroeiing van diersoorten als het luipaard, de cheetah en de tijger wegens de vraag naar „chique” kleding van hun pelzen.

Een rage of modegril is nooit een excuus om welke vorm van dierlijk leven maar ook, bijna volledig uit te roeien.