Papier (lompenhoudend) staal, messing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor eurobiljetten:

De euro biljetten

De biljetten worden gemaakt van pure katoenvezels. De grondstof hiervoor komt uit het zuiden van Amerika, uit Afrika en uit de steppen van Centraal-Azië, wat aan de euro meteen een heel internationaal karakter geeft. De katoenvezels worden eerst fijngemalen en gebleekt. Nadien wordt er water toegevoegd, zodat een pulp wordt bekomen. Die wordt vervolgens verrijkt met chemicaliën om de verlangde scheurbestendigheid te verkrijgen. Het bankbiljettenpapier, dat wordt geproduceerd op enorme rollen die wel tot 2,5 ton kunnen wegen, wordt ten slotte versneden in bladen waarop 24 tot 60 bankbiljetten (in gewicht variërend van 0,6 tot 1,1 gram) worden gedrukt, afhankelijk van de afmetingen van het betreffende bankbiljet.

Toegevoegd na 4 minuten:
voor euromunten:
Waarde Afbeelding Diameter Dikte Gewicht Samenstelling Rand Afbeelding Rand
1 cent | € 0,01
16,25 mm
1,67 mm
2,30 g
staal met een koperlaagje
94,35% Staal
5,65% Koper Glad

2 cent | € 0,02
18,75 mm
1,67 mm
3,06 g
Glad met een enkele groef

5 cent | € 0,05
21,25 mm
1,67 mm
3,92 g
Glad

10 cent | € 0,10
19,75 mm
1,93 mm
4,10 g
koperlegering (Nordic gold)
89% Koper
5% Aluminium
5% Zink
1% Tin Getand

20 cent | € 0,20
22,25 mm
2,14 mm
5,74 g
Glad met zeven inkepingen (Spaanse bloem)

50 cent | € 0,50
24,25 mm
2,38 mm
7,80 g
Getand

1 euro | € 1,00
58px
23,25 mm
2,33 mm
7,50 g
€1 ring,
€2 centrum:
nikkel-messing
75% Koper
20% Zink
5% Nikkel

€1 centrum,
€2 ring:
Koper-Nikkel legering
75% Koper
25% Nikkel Zes afwisselende segmenten,
drie glad, drie gekarteld

2 euro | € 2,00
25,75 mm
2,20 mm
8,50 g
Fijne kartel met randschrift.
fremar
13 jaar geleden
Muntgeld:

Geld wordt van metaal gemaakt. De verschillende munten worden gemaakt van verschillende soorten metaal zoals nikkel en koper. De grondstoffen voor dat metaal worden in hoogovens en metaalfabrieken verwerkt tot grote rollen metaal. Die rollen worden in lange smalle stroken gesneden. Uit die stroken worden platte rondjes gehaal. En die rondjes heten rondellen. Deze rondjes zijn glad, er staat geen plaatje op. Bij de Koninklijke Nederlandse Munt in Utrecht staan grote, zware machines met speciale stempels. De stempels worden gemaakt door modelleurs. Dat is een machine die het plaatje erop drukt. De modelleurs snijden het ontwerp van een munt in gips en dan gaan ze in andere machines om verder gemaakt te worden.

Biljetten:

Een biljet is een stukje papier waar iets op gedrukt staat. Het maken van een biljet is een heel precies werkje. Eerst wordt er speciaal papier gemaakt van de pluizige zaden van de katoenplant. Dit papier moet heel stevig zijn want een biljet mag niet zomaar scheuren als het nat wordt. Het papier wordt zo gemaakt dat er een watermerk in past en er een goede afbeelding op gedrukt kan worden. In grote rollen wordt het papier bij de fabriek gebracht. Daar staan de grote drukpersen te wachten. De rollen papier worden door de machine gehaald. De biljetten rollen in grote rollen van de pers. Dan worden ze heel goed gecontroleerd en op maat gesneden. En er worden ook nog allemaal tekens opgedrukt. En dan gaan ze pas naar de bank.

Filmpje: www.geldmuseum.nl/museum/content/rollen-en-persen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Werken, handel, en speculatie om maar eens 'n paar voorbeelden te noemen....