wat heb je aan het verdrag van geneve als het niet uitvoerbaar is?

veel landen hebben het verdrag getekend maar bij bepaalde landen kan er niets gedaan worden als het verdrag wordt geschonden, waarom hebben we het verdrag dan?
en kun je in een oorlog wel rekening houden met zo'n verdrag?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Vaak worden er in verdragen een aantal belangrijke afspraken gemaakt, waarover de landen het ten tijde van de ondertekening (ratificatie) eens zijn. Daarnaast worden er meestal geen artikelen toegevoegd voor in het geval dat een land zich hier niet aan houdt. Dit wordt met opzet gedaan, omdat de kans anders groot is, dat geen enkel land het ondertekend. Het wordt uiteraard wel aan het betreffende land gevraagd, waarom ze zich niet aan de afspraken houdt, maar daar houdt het dan ook gelijk op.

Ook bij het 'verdrag van Genève' is dit zo. Als je van mening bent, dat een wet of verdrag geen waarde heeft, doordat een land dit straffeloos kan schenden, bedenk dan dat het land hier wel op aangesproken kan worden en dan mag het land gaan uitleggen waarom ze het schendt.

Ieder land blijft vrij om te doen en te laten wat het wil, echter de andere landen zullen bij toekomstige onderhandelingen onthouden dat dat ene land zich niet altijd aan de afspraken houdt. Dat is het gevolg.