Wat zijn de voordelen van oorlog?

Oorlogen zijn niet goed, maar elk nadeel heeft zijn voordeel. Wat zijn de voordelen voor een land, voor een burger?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.6K

Het beste antwoord

Het is goed voor de (wapen)handel.

Toegevoegd op 06-06-2009 12:32:58
Het is een stimulans voor technische innovatie; wordt veel geld in gestopt.

Toegevoegd op 06-06-2009 12:33:43
Na een oorlog volgt er meestal een tijd van bloei.

Toegevoegd op 06-06-2009 12:35:00
De mens gaat steeds beter de verschrikking van oorlog erkennen en daardoor verandert de politiek, de ideologie.

Toegevoegd op 06-06-2009 12:35:27
Het remt de overbevolking.

Toegevoegd op 06-06-2009 12:36:54
Er worden conflicten opgelost (denken we)

Toegevoegd op 06-06-2009 12:37:44
Her ruimt gestoorde dictators op. Mensen worden bevrijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 heel juist de grootste technologische ontwikkelingen zijn gestimuleerd door oorlogen of de knappe koppen van Defensie..

Andere antwoorden (8)

Volgens mij zijn er bij een oorlog alleen maar verliezers. dus is er geen voordeel. Of je moet zeggen dat het voordeel van een oorlog het nadeel is van vrede
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen de wapenindustrie en mensen werkzaam in de militaire strijdkrachten profiteren er van. Bij de gewone burgers zijn er alleen verliezers.

Toegevoegd op 06-06-2009 12:29:11
Bekijk de geweldige documentaire hieronder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voordelen wil ik het niet noemen, maar er zijn wel begrijpelijke redenen. Bijvoorbeeld grondstoffen; je kan natuurlijk dik betalen om, bv, olie uit een ander land te halen. Je kan ook dat land overnemen en de olie gratis naar je eigen land exporteren. Oorlog kan ook in eerste instantie een verdediging zijn tegen een ander land. Om dat gevaar in de toekomst voor te zijn kan je dmv een oorlog een ander land kapot bombaderen zodat deze voorlopig niet de middelen heeft om jouw aan te vallen. Gebiedsuitbreiding kan ook een reden zijn. Je kan heel moeilijk doen met dure inpoldering. Je kan ook je buren kapot maken en dan landjepik doen.

Daarnaast kan het voor een samenleving zelf ook heel handig zijn. De samenhorigheid wordt enorm bevorderd; iedereen in het land is één tegen de 'vijand'. Daarnaast creeërt het veel banen en helpt het dus de economie.

Maar het moge duidelijk zijn dat deze 'voordelen' niet opwegen tegen de ellende die iedere oorlog opnieuw weer met zich meebrengt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Huizen worden goedkoper, nadat er een paar de pijp uit zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het voordeel van oorlog is dat de aandacht daar ligt en net als bij goochelen, kun je stiekem heel andere dingen doen, die men niet ziet...

Maar tijdens een oorlog draait de economie meestal goed...

Voor militairen is het ook goed, want zij willen vechten...

de gewone burger, weet ik niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wel goed voor de marketing, beetje kauwgum, sigaretten en broden uitdelen. Even prominent het merk er op zetten en je bent voor de rest van je leven onder de pannen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een oorlog kan heel goed zijn. Het kan bv het voortbestaan van een land of volk zekerstellen.
De nadelen wegen dan ook zeker op tegen de voordelen.
Een goed voorbeeld is de zesdaagse oorlog in 1967.

Toegevoegd op 06-06-2009 13:25:02
Dat moet natuurlijk zijn:
De voordelen wegen dan ook zeker op tegen de nadelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Puur economisch is het gruwelijk dat door oorlogen de wapenindustrie zich kan uitleven met het testen van nieuwe wapens, het liquideren van oude stocks en naderhand de bouwindustrie het land weer kan opbouwen. En de burger, die heeft allen zijn ogen om te wenen.