China heeft altijd al de potentie van wereldmacht gehad. Vooral door de omvang van het land, het inwoneraantal, de ligging enzovoort. Echter zeer lange tijd was China zeer gesloten en mede door de streng communistische regering kwam er weinig terecht van het potentieel. Vanaf het begin van de jaren 80 zijn de streng communistische opvattingen langzaam aan wat los gelaten en in de jaren negentig is er een basis gelegd voor de huidige expansie van de Chinese economie.
Doordat de populatie zo groot is heeft het een bijna onuitputtelijke hoeveelheid aan goedkope arbeidskrachten. Daarnaast heeft het land veel grondstoffen, vooral enkele metaalsoorten zijn enkel in China te vinden. In combinatie met de eigenschappen van de Chinezen, net als vele andere Aziaten, die graag hard werken en willen leren levert dat de huidige groei op. Desondanks gaat de groei zo snel en is er een dusdanige middenklasse dat China langzaam aan veranderd van een opkomende economie naar een meer gevestigde macht met alle uitdagingen die daarbij horen. Daarnaast is de groei zo snel gegaan dat sommige vrezen dat het wel eens een bubbel kan zijn. Maar het is duidelijk dat China een grote rol gaat spelen in de komende decennia.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Veel mensen die langzaam aan een redelijke opleiding hebben.

Lage lonen + behoorlijke kennis van productie => Redelijke kwaliteit goederen voor een lage prijs produceren => Grote export van hoogwaardige goederen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jelle heeft gelijk.
Er is dus een groot arbeidspotentieel van mensen die tegen beperkte lonen veel uren en met grote inzet willen werken.

Vergelijk dat eens met Nederland. Omdat zo weinig mensen willen werken, moeten we de mensen uit Polen, Roemenie en Bulgarije enz. halen. De uitzendbureaus verdienen goed.
Maar als je het in Europees verband ziet, tenslotte kan China alleen met Europa worden vergeleken, wordt hier ook nog goed geproduceerd, maar zij winnen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mede ook door een aantal zeldzame grondstoffen die zij bezitten. Sommige van deze zeldzame grondstoffen (dit zijn voornamelijk metalen die worden gebruikt in de elektronica- en auto-industrie) bevinden zich bijvoorbeeld voor 90% in China. Dat maakt China een grootmacht in die bepaalde grondstof.
Stel dat een ander land, bijvoorbeeld Australie, dezelfde grondstof gaat winnen. Dan stelt China haar prijs van die grondstof gewoon naar beneden zodat het niet meer economisch is voor Australie om dit te winnen. Mijnbouw voor die grondstof wordt dan in Australie gestaakt. En zodra geen enkel ander land die grondstof meer aan het winnen is kan China de prijs weer omhoog stellen. En er flink mee verdienen.