als conducteurs zo vaak bedreigd en/of mishandeld worden, waarom krijgen zij dan geen wapen tot hun beschikking?

Toegevoegd na 8 minuten:
ze zijn een BOA en hebben dus al redelijk wat bevoegdheden, waaron dus ook boetes uitdelen.
eigenlijk zou je het kunnen zien als de agenten van de trein.

(ze komen landelijk overal agenten te kort maar als je de conducteurs nou als agenten kan zien dan wordt het te kort wel minder en zeker langs het spoor)

waarom mogen ze of krijgen ze geen wapen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Een buitengewoon opsporingsambtenaar ( BOA) kan uitgerust worden met een wapen, als zijn werkgever daartoe besluit en vervolgens toestemming hiervoor krijgt van justitie. De BOA moet dan wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet hij, om de bewapening te mogen dragen en gebruiken, geoefend en gecertificeerd zijn. In die laatste twee dingen, geoefend en gecertifeerd zijn, zit het hem nou vaak net. Dat kost namelijk geld. Veel werkgevers willen de kosten niet maken, om het personeel de benodigde opleidingen te geven.

Het al dan niet dragen van wapens door BOA's is afhankelijk van meerdere factoren, bijvoorbeeld:
-Mening en beleid van werkgever over noodzakelijkheid
-Aantal en soort misdrijven in een gebied
-Wel of geen toestemming krijgen van justitie
-Takenpakket en dienstrooster van de BOA (nachtdienst?)
-Bereikbaarheid van een gebied voor de politie
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Helaas is het zo dat geweld geweld uitlokt. En dat zal een van de redenen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het geweldsmonopolie is in nederland voorbehouden aan de politie. Dat ze een BOA zijn, betekend niet dat ze meteen agenten zijn.

De reden dat verder niemand geweld mag gebruiken is vanwegen de veiligheid. Agenten moeten achteraf altijd verklaren waarom ze geweld gebruikt hebben, en hebben een soort 'code' waaraan ze zicht moeten houden. Daarnaast moeten ze regelmatig 'examens' afleggen als bewijs dat ze er veilig mee om kunnen gaan. Als dit ook naar andere beroepsgroepen gaat zorgt dat voor veel meer moeite met controleren en voor hoge kosten.

Bovendien zorgt geweld alleen voor geweld. Als een conducteur met een wapen gaat lopen, zorgt het ervoor dat andere mensen ook met wapens gaan aanvallen.

Als laatste word het ook onduidelijk voor het publiek wie er een wapen hebben. Want als de conducteurs een wapen mogen dragen, dan mogen ambulancebroeders het ook etc.
Bronnen: