Hoe kan je geweld het beste oplossen in zo'n situatie? (zie extra uitlg)

Ik bn 16 en niet zo heel sterk (meisje) Maar als ik dan op straat bijvoorbeeld zie dat er iemand wordt lastig gevallen of in elkaar wordt geslagen.. Hoe kan ik dat ter plekke het beste aanpakken?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ervan uitgaand dat politie niet in de buurt is

Weet jij het antwoord?

/2500

De kans dat je het geweld daar zelf kunt stoppen is natuurlijk minimaal. Dus moet je kijken wat je wel kunt doen. 112 bellen, foto's maken, goed naar de daders kijken zodat je een omschrijving kan geven van ze, en indie mogelijk meerdere omstanders mobiliseren ; samen sta je sterker, maar niemand doet uit zichzelf wat. Terwijl een gropje onder aanvoering van een 'leider' nog wel eens in de benen wil komen. Zolang je maar niet niks doet of doorloopt. Op (veilige) afstand kun je ook nog wel eens proberen de daders aan te spreken op hun gedrag, maar wederom liever niet als je in je eentje bent. De politie heeft tegenwoordig al 'richtlijnen' voor het omgaan met dit soort situaties die hier in grote lijnen op neerkomen zie ik. : * Omstanders mobiliseren * Alarmnummer 112 bellen * Bij het slachtoffer blijven * Melden als getuige * Kenmerken van de dader * Verdachte aanhouden (Zie link , daar stan alle punten inlusief toelichting.

Bronnen:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-...

Antwoord van Marleen is volledig. Toch nog even benadrukken .. ga zelf de confrontatie niet alleen aan !

Hetgeen Marleen zegt..klopt natuurlijk helemaal.. Maar ik zie jou niet als meisje van zestien een misdadiger aanhouden..arresteren, dus. Ik zou zeggen..houd je ogen en oren goed open en tracht een zo goed mogelijk signalement van de dader(s) in je op te nemen. Probeer namen te horen..of bijnamen enz enz. Luister in elk geval ook heel goed.. Probeer vervolgens een beetje onopvallend wat foto's te maken. En zodra je kunt..ook zo onopvallend mogelijk 112 bellen. Geef aan dat je wèl getuigen wilt..maar dat je dat graag anoniem wilt doen..om zelf niet het volgende slachtoffer te worden. Anoniem getuigen màg tegenwoordig als je van een misdrijf getuige bent. Dring daar dus op aan..voordat je je naam vermeldt Ik vind het wel heel mooi van jou dat jij als jong meisje wèl iets wilt ondernemen tegen straatgeweld, terwijl veel z.g. 'sterke mannen' doorlopen en doen alsof ze er niets van zien. Dus geef ik jou van harte een vette plus, meid.. Groet, Ton