Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom hebben we nog geen bijnaam in gebruik voor 5 10 20 en 50 eurocent muntstukken

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
632
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf maak ik me sterk voor 'kwintje' voor het twintigcentstuk, naast de stuiver (vijf cent) en het dubbeltje (tien cent). Maar ik geef toe, het slaat nog niet echt aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10 euro noem ik vaak een joet, van het oude gulden:)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als ze mij naar de prijs vragen van wat iets kost ,dan hanteer ik nog gewoon de oude benaming.
Voor een bloempot vraag ik twee kwartjes,en dan krijg ik gewoon 0,50 eurocent.
Af en toe is er wel eens een moeder met een kind,en die vraagt dan mamma ,,wat is een kwartje.
Maar de meeste mensen snappen het wel.
De nieuwe euro munten met de namen liggen niet zo makkelijk in de mond ,als de oude gulden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (5)

Daarvoor is de euro waarschijnlijk nog te kort in gebruik.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt doordat het bedenken van bijnamen iets is wat men vroeger (60 of meer jaar geleden) vaak deed. In het dorp van mijn vader bijvoorbeeld, had vroeger iedereen een bijnaam. Tegenwoordig is iets niet meer hip, tenzij het uit Amerika komt. Ik denk ook niet dat er voorlopig bijnamen voor muntstukken komen, tenzij de amerikanen overstappen op de Euro...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de 5 en 10 cent gebruiken wij hier de term eurostuiver en eurodubbeltje.

Voor 20 en 50 hebben we ook nog niets gevonden (halve euro misschien voor de 50 cent).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed dat vroeger veel namen werden bedacht door kleine handelaren en vooral marktkooplui die die naam ook van plaats tot plaats verspreidden.
Kooplieden hadden toen ook vaak een status die enigszins vergelijkbaar was met TV-personen van nu.
De TV-vips hebben de rol van de oude marktkooplieden overgenomen maar hun gespreksstof gaat nog zelden over stuivers en centen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat komt nog wel het heeft zijn tijd nodig
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding