Wat is het verschil tussen zalig eten, en een zalig Kerstfeest?

Voor alle duidelijkheid, ik heb 't hier dus over het woord "zalig"....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Zalig eten is heerlijk eten en zalig kerstfeest is een heerlijk kerstfeest.
Het verschil zit 'm niet in het zalig,maar in het eten en het kerstfeest.
De uitdrukking zalig eten wordt door alle mensen gebezigd, terwijl het zalige kerstfeest is voorbehouden aan het katholieke deel der natie.
Mag ik tevens van de gelegenheid gebruik maken om u allen een za...eh prettig kerstfeest te wensen? Ja? Bij deze dan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bij Kerstfeest slaat het op het religieuze gevoel, geestelijk welzijn.
Bij eten wordt gedoeld het op heel lekker eten.
Veel woorden in onze taal kunnen verschillende betekenissen hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zalig, als bij eten =

Heerlijk, lekker, bijzonder, verukkelijk, erg fijn.
Bijv: het is zalig weer.

Zalig als bij kerstmis:
1 eeuwig gelukkig (in het hiernamaals): zalig sterven ;
2 algemeen gelukkig; zie ook bij uiteinde ; heil schenkend: het is zaliger te geven dan te ontvangen

Ook wel:
2) Alleraangenaamst 3) Bovenaards 4) Eeuwig gelukkig
5) Gelukkig 6) Gelukzalig 7) Glorierijk 8) Goddelijk
9) Goedzalig 10) Heerlijk 11) Heilig 12) Hemels
13) Hemelse smaken 14) Hoogstgelukkig
15) In hoge mate gelukkig

Je wenst iemand dus lekker eten en een glorierijk of gelukzalig of heerlijk Kerstfeest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De antwoorden hierboven geven m.i. al een goede betekenis van het woord zalig bij eten. Maar de betekenis van zalig bij zalig Kerstfeest heeft denk ik nog een tweede betekenis, namelijk: heilig. Zoals "zalig verklaren" ook "heilig verklaren" betekent.

Toegevoegd na 4 minuten:
Even om verwarring te voorkomen, zalig verklaren is een stap binnen de heiligverklaring. (voordat ik iemand tegen de borst stuit).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zalig (bn): delicieus, genotvol, heerlijk, lekker, overheerlijk, smakelijk, verrukkelijk
zalig (bn): gelukkig, gelukzalig, gezegend
zalig (bn): dronken
zalig (bn): heilig

zalig heeft dus meerdere betekenissen

zoals een gezegend kerstfeest
en lekker eten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschil is duidelijker dan sommige antwoorden doen vermoeden. Zalig bij kerstfeest betekent strik "heilig", zeker niet een lekker kerstfeest oid. Het kerstfeest is een heilige dag in de katholieke traditie en katholieken wensen elkaar dan ook een zalig kerstfeest. (also ook Pasen) Christenen van andere geloven zal je dat niet horen doen.
Een katholiek met gevoel voor humor voegt aan de wens "zalig kerstfeest" altijd een welgemeend "en bedankt voor die bloemen" toe.