Vertragingen door het slechte weer, hoe verantwoord ik me op mijn werk?

Hoe wordt er over het algemeen over gedacht, en hoe omschrijf ik de verloren uren als werknemer, en mag de werkgever die uren inhouden op mijn salaris? Staat dit ergens in de wet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ g.v....
ronron1212
13 jaar geleden
waarom

Het beste antwoord

Afhankelijk van wat er in je contract staat heb je geen enkel recht om minder uren te werken. De werkgever mag dit als vrije uren van je vakantie tijd aftrekken.

Dat gezegd hebbende zullen de meeste werkgevers met dit weer wat coulanter zijn. Zij begrijpen ook wel dat het wat lastiger is op tijd binnen te zijn. Maar het is geen verplichting om dit maar te laten gaan.

Het makkelijkste is waarschijnlijk dit eens met je baas te bespreken. Kun je bijvoorbeeld een half uurtje langer blijven zitten 's avonds om je tijd toch vol te maken?

Bij mij op kantoor wordt overwerk niet uitbetaald. Dus als ik een keer te laat ben wordt hier niet moeilijk over gedaan aangezien ik ook regelmatig wat langer blijf zitten en gemiddeld makkelijk 40 uur per week haal.

Wat de oplossing ook is, zorg dat je dit eerst overlegd, dan weet je zeker dat je er geen problemen mee krijgt achteraf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan dit antwoord zit een 'menselijk' tintje! +

Andere antwoorden (7)

Je arbeidscontract verplicht je om je uren waarvoor je een contract hebt te werken. Hier tegenover ontvang je een loon. Dus ja je werkgever mag het verrekenen met je vaak zie je dat de werkgever vakantiedagen of verlofdagen inhoud voor de niet gewerkte uren. Een arbeidsovereenkomst is bindend en het is aan jou om de uren te maken.
ronron1212
13 jaar geleden
Verloren uren bestaan niet in dit verband. Je dient ervoor te zorgen dat je op tijd op je werk bent, of je blijft langer om de gemiste tijd te compenseren, in overleg met je leidinggevende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik door weersomstandigheden vertraging oploop met trein of tram, is dat pech voor de baas, maar ik ga het echt niet compenseren door langer te blijven. Het is mij ook wel eens "andersom" overkomen, dat ik tweeëneenhalf uur nodig had om na werktijd thuis te komen terwijl het normaal gesproken maar 20 minuten sporen is. Dan kost het mij mijn tijd.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik moet er wel even bijvermelden dat ik ambtenaar ben :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg gewoon dat ik te laat ben door het weer, en lever verlof in voor de te laat gekomen tijd. Ik breng altijd eerst mijn kinderen naar school en ga dan door naar mijn werk, dus veel eerder vertrekken kan niet, maar dat is mijn consequentie, daar heb ik voor gekozen. Ik vind het logisch dat als ik niet werk ik niet betaald krijg (alleen bij ziekte natuurlijk niet). Als ik overwerk krijg ik extra, als ik niet werk lever ik in en zo komt het van 2 kanten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is jouw risico, niet het risico voor je werkgever. Verder kun je gewoon overleggen met je werkgever of je het schrijft als verlofuren, de tijd later inhaalt of het schrijft als onbetaalde verlofuren (dan gaat het dus van je salaris af).

Sommige werkgevers bieden aan om (een deel van) dit risico te dragen en je door te betalen voor de uren dat je door weersomstandigheden niet aanwezig bent. Dat is geen recht, maar coulance.

Dit geldt overigens alleen voor woon-werkverkeer. Als je reist vóór je werk in plaats van náár je werk (bijvoorbeeld een klant bezoeken) en je reistijd normaal gesproken vergoed krijgt, dan geldt dat ook voor de keren dat je er langer over doet. Dan is het onderdeel van het werk, en is het risico voor de werkgever.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je s'morgens voor de verrassing komt te staan dat er een dik pak sneeuw ligt dan zou je te laat op je werk kunnen komen. Daar heeft iedereen begrip voor alhoewel je je verhuurt voor een bepaald aantal uren per dag. Op dit moment weet je dat je er langer over doet om naar je werk te komen. Oplossing? Eerder van huis gaan, dan ben je gewoon op tijd. Meer reisuren dat wel, echter je werkgever zou kunnen redeneren: Ik heb begrip voor je probleem, maar je moet er niet mijn probleem van maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik reis altijd met de 1e trein van de dag en als de treinen vertraagd of gestremd zijn is het voor mij onmogelijk om op tijd te zijn (reisafstand 90 km wat door overplaatsing is gekomen).
Doorgaans wordt dit afgehandeld door tijd voor tijd. Soms is mijn werkgever ook zo aardig zoals de vrijdag van het verkeersinfarct mij (na late aankomst) eerder naar huis heeft laten gaan.
Dit is geen recht en zal nooit een recht zijn. Reistijd is in principe eigen tijd. Flexibiliteit komt van 2 kanten. Als iemand niet direct iedere minuut als overwerk schrijft en daar soepel mee omgaat dan zullen sommige werkgevers voor dit soort problemen ook begrip op kunnen brengen.

Ik ben ambtenaar, nooit ziek en mijn baas reist ook per OV en is gelukkig begripvol voor problemen die ik niet kan voorkomen. Hij weet wel dat ik er ben wanneer het nodig is en als het werk zover uitloopt dat ik door moet werken waardoor er geen treinverbindingen meer naar huis zijn word er ook geholpen met een slaapplaats.

Met mijn uren geef ik en neem ik wel eens wat en ik moet bekennen dat ik vaker geef dan neem. Omdat ik dan niet iedere keer sta te roepen om compensatie en als ik een keer in het weekend gevraagd wordt om te werken ben ik er ook zonder te klagen.

Ik moet wel zeggen dat de ene ambtenaar de andere niet is en dat zelfs hier intern op de werkvloer verschillen zijn. Met daartussen ook enkelen van het type "laat beginnen - vroeg naar huis". Door de bezuinigingen op dit moment word er hier wel kritisch naar gekeken en moet deze tijd verplicht gecompenseerd en soms opgelegd ingehouden van vakantie.