Hoe kom ik het beste in actie als er 's nachts wordt ingebroken?

Er is in onze provincie een inbraakgolf gaande en ik vind het natuurlijk doodeng. Ons huis sluit ik nu beter af en probeer alert te zijn op mijn omgeving, ook vanwege de veiligheid voor de buren. Ik troost mezelf met de gedachte dat er bij ons niet veel valt weg te halen, maar het idee dat iemand je huis binnendringt terwijl je slaapt lijkt mij bijzonder traumatisch. Er gaan al flink wat verhalen rond dat er is ingebroken terwijl heel het gezin boven slaapt. Ook de krant staat er bol van. Mijn vraag dus, wat doe je eigenlijk als je beneden gestommel hoort? Aanvallen met een hockeystick of trillend onder de dekens verstoppen? Stampen, lawaai maken en de lichten aan knallen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie vraag +
dat vraag ik met ook af nl en misschien wel dezelfde prov.maar hier staat ook de krant er bol van en ik heb ook geen idee wat ik zou moeten doen, Misschien 112 bellen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Http://goeievraag.nl/vraag/51982
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cindy1985: pagina niet gevonden bij je link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeievraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor de entousiaste zelfverdigers geef ik twee tips mocht het zover komen
een zeg dat jij op het geluid afkwam en aangevallen werd
twee de inbreker bij de worsteling van de trap af viel
bespaart een hoop narigheid

Het beste antwoord

Zorg dat je een voorwerp bij de hand hebt waar je zo hard mogeijk tegen de radiator kunt slaan.
Dit lawaai gaat door het hele huis heen.
Inbrekers zijn ontzettend bang voor lawaai,of dat ze opgemerkt worden.
Of op je nachtkastje een fles met bv ruitensproeiervloeistof,dan kun je van je af spuiten en toch afstand houden.
En dat spul bijt als een gek in je ogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (26)

Herrie maken op de plaats waar je op dat moment bent! Zoveel mogelijk, dat tuig heeft daar zo'n hekel aan.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je slaapkamerdeur op slot doen als dat kan, Je mobieltje naast je bed leggen en als je wat hoort 112 bellen. Een huishoudportemonnee op een zichtbare plek beneden leggen met natuurlijk niet teveel geld er in en geen pasjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lichten aan doen, en flink lawaai maken zal zeker helpen
wat misschien nog beter is,telefoon bij je bed en 112 bellen en dan al lopend op onderzoek gaan
Mocht je dan de dader tegenkomen laat hem dan de telefoon goed zien en zeg dat je al 112 heb gebeld en dat ze meeluisteren op dit moment , een goeie hockey stick mee. en als ie wat wil doen in de wc/badkamer vluchten
Maar volgens mij gaat zo iemand er al als een haas vandoor. als hij weet dat 112 gebeld is
probeer hem dan niet tegen te houden of zo.

moet lukken.
13 jaar geleden
ik zou een honkbalknuppel in huis halen en ze daarmee een aframmeling geven. zij zitten in jouw huis, dus je mag ze best een aantal rake klappen geven zonder in de problemen te komen met de politie.
maar goed, dat zou ik doen. politie bellen en lawaai maken is wel het veiligst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En daar sta je dan als accountant van 1, 75...nog nooit een sportschool gezien, met tegenover je een kleerkast met spieren als van silvester stelone...en toen? :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar zonder honkbalknuppel en minstens 4 treden lager dan jij op de trap.
Dus overkill voor alles je hebt maar 1 kans!
sterredag
13 jaar geleden
moet je helaas teleurstellen, maar zolang de inbreker jou niet aanvalt mag je hem geen fysiek letsel toebrengen hier in Nederland, en dat zal je met een honkbalknuppel zeker doen, de inbreker kan je aanklagen en je kan daarvoor veroordeeld worden. Je kan dus wel degelijk in de problemen komen met de politie met deze actie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
" Om te voorkomen dat de verdachte de benen neemt, mag de aanhouder dwang uitoefenen, bijvoorbeeld door hem tegen de grond te houden. Het gebruikte geweld mag niet verder gaan dan nodig is om te bereiken dat de verdachte er niet vandoor gaat ".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag heeft gelijk.
als je een inbreker gaat slaan (zeker met een knuppel) dan wordt jij straks opgepakt voor geweld, en niet de inbreker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterredag heeft géén gelijk, zie mijn reactie
Preventie is het beste wat je kunt doen. Bijvoorbeeld sterke lampen ophangen buiten van 500 watt, met een bewegingsmelder, zodat ze zich rot schrikken als ze daar in de buurt komen.
Misschien dat je met de buren kunt afspreken een soort van burgerwacht te vormen, als ze echt bij jou in de buurt gaan inbreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vooral die hokeystick niet gebruiken. Men kan nu wel zeggen dat je als verdediger geweld minder zwaar aangerekend gata worden, maar kun je er mee leven als je iemand het ziekenhuis hebt ingeslagen? ook al was die op jouw geld uit?
Mobiel naast bed is veiliger, geluid maken ook, Inbrekers willen niet betrapt worden en zeker niet herkend. Dus als je ze in huis tegenkomt, zeker niet in hun vluchtroute gaan staan
anneliez
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou er héél goed mee kunnen leven als ik iemand die bij mij heeft ingebroken het ziekenhuis in heb geslagen. Zo iemand valt mij namelijk aan op dé ultieme plek waar ik me veilig moet kunnen voelen. Zou jij ermee kunnen leven om te weten dat je niet eens in staat bent eigen huis en haard te verdedigen, en daardoor te beseffen dat iedereen die dat zou willen bij jou kan binnendringen? Dat lijkt mij namelijk veel erger.
anneliez
13 jaar geleden
oke iets verder, je slaat hem zo dat hij overlijdt, hoe leef je daarmee?
Rieneke1
13 jaar geleden
hier nog een die er geen enkel probleem mee zou hebben.
sterker nog, ik zou trots zijn op mezelf.
Rieneke1
13 jaar geleden
overlijden zou niet m'n streven zijn, dat niet.
maar ik ben niet de persoon die hem in die situatie heeft gebracht. overigens zou ik niet weten wat ik in zo'n situatie zou doen.
wel denk ik dat ik me beter zou voelen als ik hem het ziekenhuis in heb geslagen, dan als ik onder het bed was gekropen.
het heeft zo'n enorme impact als iemand je huis binnendringt, en snuffelt tussen je spullen, en pakt wat ie pakken kan.
en al helemaal als je thuis bent en ligt te slapen.
sterredag
13 jaar geleden
Ik zou er ook geen probleem mee hebben in die zin, vind het dan rot dat diegene mij in de positie heeft gebracht dat ik dat moest doen, dus dat schuld gevoel leg ik wel weer terug. Het probleem is, dat het niet mag en ik zou er niet voor vast willen komen te zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die winkelier die een overvaller zo uit zijn winkel sloeg, dat deze achterover viel en overleed, is niet vervolgd. Je mag dus je eigendommen (met gepast geweld) verdedigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou er ook niet wakker van liggen ze horen gewoon met hun poten van andermans spullen af te blijven, ze horen niet in jou huis te komen er zijn zat inbrekers die nog even bewoners bijknuppelen terwijl ze liggen te slapen hoevele kinderen ook wel niet de dupe zijn geworden.
het beste is om een luchtbugs aan te schaffen ZONDER kogels want als je met luchtbugs schiet ZONDER kogels dan geeft het door luchtdruk een klap waarop lijkt dat je ''echt'' hebt geschoten geloof me ik denk dat ze wel snel weg zullen rennen.vergelijk het met een waterpistool die verdomd veel op een echt geweer lijkt
Ja, de manier waarop jij het beste in actie moet komen als er word ingebroken kunnen wij jou niet vertellen...

Als het op dat moment gebeurd worden je acties toch gestuurd door de emoties die je op dat moment hebt.

Mensen die denken; g*dverdomme wie hoor ik in mijn huis?!. Die gaan vast met een knuppel naar beneden.

En mensen die denken; Oh jeeh wat hoor ik toch allemaal, wat eng misschien zijn ze wel gevaarlijk. Die blijven vast onder de deken liggen.

Welke van de twee ben jij?

En het is ook maar welk risico wil jij lopen om je huis/gezin te beschermen?

Als jij onder de deken ligt loop jij weinig risico, want ze nemen waarschijnlijk alleen al je spullen mee...

Maar als jij met een knuppel op de inbreker wil inslaan kan het zijn dat hij of een vriend van hem jou ook neer slaat,
OF je slaat hem een letsel of zelfs wel dood.... Ja dan zit jij vast of kan jij de inbreker 1000de euro's boetes betalen...

Dus wat is het jou waard als er bij jou word ingebroken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet zeker nooit laten merken dat je thuis bent des te minder ze je daar kunnen vinden altijd moet je zeker een mobieltje naast je hebben opgeladen natuurlijk en altijd moet je je waardevolste spullen bij je in de kamer doen niet om zo'n suffe plek als in de woonkamer zodat als je ze op dat moment hoort je direct kan bellen naar de politie en je bent niks kwijtgeraakt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk eraan: alles wat jij in huis hebt kan tegen je gebruikt worden. Als jij met een honkbalknuppel aankomt en hij/zij pakt hem af, heb jij hem op je hoofd. Preventie is het beste', loop je hui s een langs en probeer zelf of je makkelijk binnen kunt komen (even een container onder een raam en je klimt er zo op) , en een paar goede aanspringende lampen helpen ook. Niet teveel waardevolle spullen in huis, praat niet te uitgebreid op een verjaardag over die dure nieuwe tv etc.

Mocht je er een vernemen: bel 112 en vlucht, ga de confrontatie niet aan, jij en je gezin zijn belangrijker als de spullen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel hard roepen: "Oh help, ik hoor inbrekers, waar is Brutus? Bel jij de ambulance vast?"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk als ik slaap en er wordt ingebroken ik niet gelijk denk aan stampen, herrie maken lichten aan doen, echt in actie komen kan je de gekste dingen doen op zo'n moment.

Vooral eerst nadenken (als je daar nog de gelegenheid voor hebt)na reactie komt actie!-of andersom...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ken je het programma ''Worst scenario'' van Bear? (kon um zo snel niet vinden)
Zijn advies was in dit geval oa deur barricaderen en proberen het huis te verlaten. En 122 bellen offcourse.
Persoonlijk ga ik erop af met knuppel, maar of het verstandig is is wat anders..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al een zaklamp en mobieltje in bed laten klaarstaan en zo'n gloeilampje die je in de stekker kunt doen en die blijft gloeien laten gloeien xD. En ik zal zo'n ding kopen die lasers geeft en als iemand er binnendringt, die gelijk alarm geeft. Het liefst zal ik er heel veel van die dingen kopen en overal in het huis zetten. Maar dat kost dan wel héél véél geld...
Maar ja, gloeilamp, zaklamp en mobieltje is wel een goeie tip ;)

Toegevoegd na 3 minuten:
En o ja, ik zou ook HEEL ERG VEEEEEL schreeuwen als je hem ziet/hoort. Ik zou dan gelijk alle lichten aan doen en je ouders/broers/zussen wakker maken en gek doen. En snel van te voren afspreken wie er in een deel van het huis kijkt.
Maar je moet natuurlijk niet als je een kartonnen vel die halverwege op de tafel zit en bijna deraf valt hoort, gelijk schreeuwen en al. Je weet wel wat ik bedoel, om nuttige dingen schreeuwen en actie ondervoeren!
En van te voren plannen maken is ook een hele goeie tip!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het dilemma waar iedereen tegenwoordig mee zit.
Wat is verstandig en wat doe je in praktijk.
Uit ervaring weet ik dat als je overvallen wordt je maar 1 kans krijgt als je niet zo groot en sterk bent.
Weeg af of je die kans neemt of niet maar bedenk wel dat als je hem niet niet neemt je daar spijt van krijgt en als je hem wel neemt ook.

Je zou kunnen zeggen dat je door geluid te maken de inbrekers schrikken en weggaan de beste oplossing is.

Gelukkig leeft mijn hond nog en zijn wij ondanks een inbraakgolf in de buurt er van bespaart gebleven anders zou mijn vuurwapenvergunning wel eens ingetrokken kunnen worden ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
blijf dromen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@sxiopo; begrijp je niet helemaal geloof ik.
Maar de vraag was wat als je wakker wordt 's nachts als er wordt ingebroken niet als je blijft dromen want dan hoor je niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben vaak tot zeer laat wakker en maak me totaal geen zorgen het dichstbij zijnde huis is zeker 100 mtr weg maar zorgen nee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet wat ik doe als ik iets hoor
erop af gaan gelijk en ik heb genoeg ervaring
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ipzy; ik slaap ook goed hoor.
Dat er niets in huis gebeurt wat ik niet hoor 's nachts beinvloed dat niet. Dat is iets wat je door omstandigheden aanleert en dat krijg je er niet zomaar uit.
En in ons dorp zit de deur ook niet altijd op slot want je moet wel gewoon kunnen leven.
Meehelpen met inladen en de dag erna de verzekering bellen.

Nu ff serieus, ik zou kijken met hoeveel ze waren en en als het er niet veel zijn ze wel zo n gigantische klap voor hun hersens geven dat ze KO gaan en dan de politie bellen.
De wet heeft bepaald dat je je spullen voortaan mag verdedigen.Maar sla hem niet dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In elkaar meppen zou ik ten zeerste afraden, misschien is jouw straf wel erger dan wat hij aanricht, oke hij mag niet stelen in jouw huis terwijl je slaapt, maar je wilt vermijden dat jij een straf oploopt, dat neem ik aan tenminste, toch?

Wat ik zou doen is éérst wel controleren of het wel echt een inbreker is, ik weet niet zo goed hoe je dat dan zou moeten doen, maar ik raad het toch wel aan, ik dacht ook een keer dat er inbrekers waren, maar toen waren het de buren die in hun huis bezig waren.

Daarna, als je zeker bent dat er een inbreker is, zou ik hem opsluiten en zorgen dat die niet weg kan, desnoods loop je om om de deuren op slot te doen. Ga er zelf dan weer in via het raam of een andere opening, vergeet die later niet weer dicht te doen, jammer genoeg werkt dit denk ik niet, veel ramen gaan van binnen uit open..

De inbreker kan dan alsnog ontsnappen. maar dit is bij iedereen anders. Misschien vasthouden en als 112 eraan komt hem loslaten en doen alsof je hem zelf niet hebt aangeraakt?

Zorg in iedergeval dat jij niet de schuld krijgt, en dat die gepakt wordt, doe ook alle lichten uit, als er perongeluk nog een paar aan zijn, jij kent je huis beter dan hij. Natuurlijk als dat alleen handig is in die situatie.

Zulk soort stappen zou ik volgen als er een inbreker is bij mij, sommige stappen zijn moeilijk, dat klopt, maar wees creatief en doe er alles aan om hem niet te laten ontsnappen met jouw spullen :D

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ben er nu van uit gegaan dat het 1 inbreker is, volgens mij zijn het vaker inbrekers die voor zichzelf werken, ben je bijvoorbeeld een bank directeur, dan zou het weleens iets heel anders kunnen zijn, dan zou het een georganiseerde kidnapping kunnen zijn, die uit is op een bankoverval. Kijk hier ook heel goed mee uit.

Toegevoegd na 41 minuten:
Dit is een beetje in grote lijnen wat ik zou doen, de stappen ongeveer, natuurlijk werkt dit niet in alle situaties, ik heb een situatie nagebootst, wat ik in die situatie op grote lijnen zou doen, ik wil geen opmerkingen van, ''ja maar als die nou een moker heeft'', ''als die nou een wapen heeft''. Je kunt geen antwoord geven dat ik ALLES een antwoord geeft, ik hoop dat dat duidelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit gaat raar klinken.
ik heb een pan boven.
op het moment dat ik iets hoor gooi ik die pan de trap af, ze schrikken zich de rot en peren hem.

verder heb ik bailey mijn hond.
tja privacy is nu weg van mij haha maar ach. ik heb niet zoveel te verbergen ;-)

dus koop een west highland white terrier
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zorg dat je zelf je vege lijf kan redden door te ontsnappen via een raam of een tuin, beter je spullen weg dan jij!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geweld gebruiken is alleen een optie als dat in je nauur zit dus als je van nature geen knokker bent zou ik het zeker niet doen mocht je er op dat moment al de moed voor op kunnen roepen.want geconfroteerd met een aanval zal een indringer zich waarschijlijk vededigen en als je totaal geen ervaring hebt met vechten is dat geen voordeel(alhoewel ik het de inbreker gun om het licht uit zijn ogen geslagen te krijgen)
ik zou iig al bijvoorbaat zorgen dat ik uiterste nood mijzelf wel kan verdedigen en in een mum mn deur kan baricarderen alhoewel ik mij geen zorgen(meer) maak wat misschien een goed idee is om er met buren over te praten of jullie onder elkaar niet een sneeuwbal telefoon op kunt zetten zodat mocht de nood aan de man komen je bellen kunt en zij bv de lichten in hun huis aan kunnen doen of ook herrie kunnen maken .
Want je weet niet zeker hoe je reageert veel mensen durven niets te doen zij bevriezen haast letterlijk in een dergelijk geval,maar stel je gerust met de gedachte dat een inbreker uit is op buit maken en niet meer dan dat.
ik had toen hier junkies op het terrein liepen te stelen waar ik woon een voetbal toeter zo,n ding met een gas flesje klaar liggen en wat zwaar vuurwerk voor t geval dat... dan licht gelijk de halve straat wakker en zaten alle deuren opslot dus ook de binnen deuren en lag alles van enige waarde in de ruimte waar ik sliep gelukkig zijn ze nu vertrokken dr moest er wel een naar het ziekehuis die bleef bij zijn vlucht in het prikkeldraad hangen met zijn been nadat ie ver het hek ''klom''
nog een tip zorg ervoor dat je je auto sleutels zo opbergt dat ze daar niet bij kunnnen komen want ze presteren het om intebreken en er met jouw auto vandoor te gaan dat overkwam de over buren van mijn moeder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was vroeger veel van huis en mijn vrouw was wel eens bang dat er ingebroken zou worden.
Ik zei dan wel eens voor de grap: wat verbeeld jij je wel dat die inbreker voor jou komt? Nee, hij komt voor geld en/of goederen.
Dus mijn voorstel was een briefje van f 100 op tafel te leggen met een vriendelijk briefje er bij. Inbreker dit heb ik voor jou klaar gelegd. Wil je mij rustig laten slapen. Dat heeft geholpen, want in al die 45 jaar heeft de inbreker haar altijd rustig laten slapen. En die f 100? Ja, dat was zo nu en dan wel eens verdwenen!

Overigens hebben inbrekers een verschrikkelijk hekel aan hard geluid en herrie. Dus op het moment dat hij binnenkomt wordt hij gedetecteerd en schakelt de geluidsinstallatie aan en laat b.v. het geluid (enorm hard) van blaffende honden horen. Moet je zien wat er gebeurd.
ps. een echte blaffende hond helpt ook hoor.

Welterusten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een scheidsrechtersfluitje naast je bed leggen, reken maar dat dat herrie maakt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je komt het best in actie als je een 9mm binnen handbereik, bv op een nachtkastje, hebt liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een allarm van een politie auto op mijn telefoon,die apparaatjes kun je ook zo kopen,als die af gaat is het net of de politie er aan komt .Daar schrikken ze echt van zo hard gaan die dingen,en ook met je telefoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Telefoon naast je bed en 112 bellen als je iets hoort. Dat moet sowieso eerst, als de verbinding dan plotseling verbroken wordt, belt de meldkamer altijd even terug en als er dan niet opgenomen wordt, sturen ze er iemand langs om te kijken of het wel snor zit. Blijf in ieder geval rustig.
Probeer de inbreker ook niet aan te vallen ofzo, want een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Een lamp met een bewegingsmelder is altijd handig. Als een inbreker in het volle licht een deur open staat te breken, zal die zich niet gemakkelijk voelen zeg maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Woon je in Noord-Holland? Ik woon in Assendelft en er gaan hele verhalen de ronde over dieven die alles stelen, echt alles. Ik ken zelfs iemand die het slachtoffer is geweest. (niet persoonlijk misschien, maar ik weet wel wie het is...) ik zou zoveel mogelijk geluid maken, zodat ze weten dat je wakker bent. DENK IK,,, tenminste zou ik doen. iig, ik ben ook heel erg bang. Ik heb mijn mobiel altijd opgeladen naast mijn bed liggen voor het geval dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kei hard gillen en op een fluitje fluiten kei hard.