Worden er wel eens ledematen gebroken van dode mensen.?

Iedereen komt toch in een kist te liggen,in de moderne westerse maatschappij.
Maar wat als iemand 2 dagen dood in huis heeft gelegen ,met de armen gespreid.
Dan worden de ledematen toch stijf.
Of in een heel ongewone posititie,en niet goed in de kist past.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de VS was een begrafenisondernemer die van te lange mensen gewoon een stuk van de benen afzaagde. Dat viel alleen nogal snel op, dus inmiddels is ie out of business ;p

Het beste antwoord

Acht uur na het overlijden is deze zogenaamde lijkstijfheid volledig: na 48 uur neemt deze weer af als gevolg van diverse afbraakprocessen in het lichaam.
Als sprake is van overlijden door of tijdens een lichamelijke stresssituatie (zoals een hartaanval tijdens het hardlopen) zal rigor mortis spoediger intreden dan als het lichaam voor overlijden in rusttoestand was.
Bij koude omgevingstemperatuur zal rigor mortis veelal spoediger optreden dan in geval van een warme omgevingstemperatuur. (De lijkstijfheid betreft geen samentrekking van het spierweefsel)
Volgens jouw vraagstelling , is de lijkstijfheid na 2 dagen weer afgenomen, en zullen er waarschijnlijk geen ledematen gebroken hoeven te worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja hoor, dat gebeurt wel.
Vaker dan je denkt zelfs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas, dat gebeurt inderdaad. Ik heb wel eens gezien dat de vingers waren gebroken (rare stand van de vingers), waarschijnlijk gebeurt tijdens het vouwen van de handen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de lijkstijfheid al is ingetreden, kan je niet zoveel meer beginnen en moet je helaas bepaalde dingen wel forceren om de overledene er toch netjes bij te laten liggen.
Eventuele 'schade' wordt dan meestal netjes met make-up of verhullende kleding gemaskeerd.
Heeft men het één en ander te veel moeten forceren, dan zal het advies aan eventuele nabestaanden zijn de kist gesloten te laten tijdens de periode van opbaren tot begraven of cremeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn ook mensen die bij leven last hebben van spieratrofie. Als dit in de benen zit en iemand zijn benen daardoor niet meer kan buigen moet dit wel gebeuren als iemand overleden is. Je krijgt niemand normaal in een kist met opgetrokken/ gebogen knieeen.