Word je ook geholpen als je ziek bent of word als je géén ziekteverzekering hebt en geen uitkering of werk?

stel je hebt totaal geen inkomen, mogen ze dan medische hulp weigeren...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Medische hulp in noodgevallen mogen artsen niet weigeren.

Maar een huisarts zul je niet kunnen bezoeken.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2009/01/22/R317.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Noodhulp wordt nooit geweigerd (in Nederland tenminste).
Voor niet urgente hulp (dus niet acuut levensbedeigend) moet je toch een zorgverzekering hebben, óf via een hulpverleningsinstantie geholpen worden (GGD, Rode Kris, Leger des Heils, etc).
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Nee, maar je hebt geen recht op preventieve hulp, alleen voor acute gevallen, maar mocht het daarom niet meer baten word je toch in ieder geval van overheidswege begraven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is al gezegd: Noodhulp moet verstrekt worden.
Kijk er niet vreemd van op als daarna de rekening op de mat ploft en deze indien mogelijk ook geïncasseerd gaat worden.

Eigenlijk is degeen die onverzekerd toch hulp eist zonder ervoor te willen of kunnen betalen buitengewoon asociaal...je kunt toch ook niet bij een supermarkt naar binnen lopen en eisen dat die je gratis eten levert?

Zonder eten ga je nog veel sneller dood dan zonder medische hulp....
en je dwingt iemand om te werken zonder dat die er ook maar enige vergoeding voor krijgt. Er is nou eenmaal geen waarborgfonds voor onverzekerde zieken zodat de rekening bij het hele (wel betalende deel) van het volk terecht komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bericht uit 2006:

Veel artsen helpen onverzekerden
Woensdag 04 oktober 2006

Veel artsen behandelen patiënten die onverzekerd zijn.Dat blijkt uit een onderzoek van beroepsorganisatie KNMG. Vier op de tien artsen hebben dit jaar onverzekerden geholpen, zoals illegalen, daklozen en wanbetalers. Artsen zijn verplicht om hen te helpen, maar krijgen daar geen geld voor. Uit het onderzoek blijkt dat artsen aan zulke patiënten vaak minder aandacht
besteden. De KNMG vindt dat zorgwekkend. De artsenorganisatie pleit al een tijd voor een waarborgfonds om de kosten van onverzekerden te vergoeden. Vooral voor illegalen is dat van belang, omdat zij zich niet kunnen verzekeren.
http://www.verzekeringen-online.nl/comment_view.php?blogid=3740

Hoogervorst was er destijds mee bezig (een waarborgfonds), maar of het er nou echt van gekomen is, dat kan ik niet vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze mogen de hulp zeker niet weigeren maar eigenlijk is dat oneerlijk. iedereen betaald zo veel voor de zorgverzekering en degene die dan niet betaald zou wel even geholpen worden... dat lijkt mij niet eerlijk. men is in nederland verplicht om zich te verzekeren voor deze kosten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hulp voor onverzekerden betreft alléén noodhulp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hier ook altijd moeite mee Burg, maar ik kan me ook voorstellen dat er steeds meer mensen zijn die het niet kunnen betalen terwijl het voor ons ook steeds moeilijker wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het maakt het voor ons niet duurder, omdat het niet uit onze zorgverzekering wordt betaald, qua belasting kost het ons wel meer. Maar idd iedereen kan in die positie terecht komen. Mensen vergeten heel makkelijk dat de grens tussen rijkdom en pure armoe heel fijn is.