Wat voor 'verborgen' betekenissen zijn er allemaal voor opdrukken van kleding e.d.?

Dit na aanleiding van de vraag waarin 1312 genoemd wordt.
Hoe om je achter dit soort betekenissen? Eerder heb ik dit al ervaring met Lonsdale, toen dat ineens in het nieuws kwam. en in een antwoord op de bovengenoemde vraag werden ook voorbeelden genoemd waar ik niet direct iets achter zou zoeken.

Bestaat hier een overzicht van?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Er zijn zo ontzettend veel symbolen, getallen en merken die gebruikt worden als statement door neonazi's en andere groepen, dat het bijna gevaarlijk lijkt om een willekeurig kledingstuk te kopen zonder vantevoren op te zoeken of het niet misschien iets heel engs betekent.

Zo heb je bijvoorbeeld:
hakenkruis (neonazi's)
triskel (Apartheid)
Keltisch kruis (White Power)
2 bliksemschichten (neonazi's)
kruis met pijlen (Stormfront)
levensboom (neonazi's)
hamer (neonazi's)
ss (nazi's)
wp (White Pride)
wpww (White Pride World Wide)
rahowa (Racial Holy War)
bh (Blood and Honour)
18 (Adolf Hitler)
88 (Heil Hitler)
28 (Blood and Honour)
C18 (Combat 18, deel van Blood and Honour)
(Of deze ook allemaal voorkomen op kleding die je echt in winkels kan kopen, weet ik niet.)

Merken:
Er zijn allerlei merken die door neonazi's en andere groeperingen worden toegeëigend als hun symbool, terwijl die merken helemaal niks met hen te maken willen hebben.
Lonsdale (als je een openvallende jas erover draagt, zie je NSD staan, en de hele naam zou een afkorting zijn van een heel nare racistische uitspraak)
Consdaple (een merk dat wel specifiek door neonazi's is opgericht lijkt mij, als je een openvallende jas eroverheen draagt, zie je NSDAP staan)
Russel Athletic
Fred Perry (neonazi's)
New Balance (er staat een N op, dus gebruikt door neoNazi's)
Alpha Industries (logo lijkt op een nazisymbool oid)

En zelfs de kleur van veters kan een boodschap in zich dragen: sommige groeperingen dragen witte veters om aan te geven dat ze trots zijn op hun blankheid, en gele om aan te geven dat ze een hekel hebben aan niet-blanken.

En om maar even af te sluiten met iets dat niet zo akelig is, een mooi symbool dat vaak op kleding voorkomt: het vredesteken/ban-de-bomteken.

Toegevoegd na 13 minuten:
En zo zijn er dus nog veel meer, zie bronnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

1312 - ACAB All cops are bastards
18 - A H zou staan voor Adolf Hitler
88 - H H Heil Hitler

Toegevoegd na 5 minuten:
0900-8844 = 0900-TUIG?

Toegevoegd na 1 uur:
Appel Citroen Ananas en Banaan. ACAB
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
429 - GAY (de cijfertoetsen die je gebruikt om de tekst 'gay' in een sms te zetten)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zelfde geldt trouwens voor andersoortige groeperingen / ideeën, en hun beeldmerken. De combi rood-zwart , vooral in een vlak met een diagonaalverdeling (zie afbeelding) was ooit de syndicalistische vlag, later werd het gebruikt door meerdere anarchistische stromingen, en tegenwoordig door velen die staatloosheid nastreven. Die kleurencombi zie je tegenwoordig dan ook vaak terug bij politiek geengageerde punkers en krakers; bijvoorbeeld in haar, schoenveters etc.

Een mooi voorbeeld van hoe de leugen (over woord én beeld) de werkelijkheid inhaalt: Picture this:
2e helft jaren 80; in Chicago is er een collectiefje DJ's genaamd Phuture. Ze maken Housemuziek. Één van hen, besluit om eens te kijken hoe raar de geluidjes kunnen zijn die hij uit zijn synthesizer kan halen. Ze vinden het maffe vervormde bromgeluid wel grappig en besluiten het te verwerken in een single, 'Acid Tracks'. Deze single vindt in Engeland zoveel aftrek, dat meerdere andere house-bandjes ook soortgelijke muziek gaat spelen. Een stijl is geboren: Acid House. In de UK wordt in '88 de 2e 'Summer of Love' georganiseerd, een muziekfestival; als logo kiest men de smiley (zie 2e afbeelding); een teken van plezier en ontspanning.

Kort daarna gebeuren er een paar dingen: Begin '89 doet het verhaal de ronde onder m.n. Amerikaanse politici, dat de naam 'Acid House' afkomstig zou zijn van de straatterm voor LSD, 'acid' (hadden ze maar naar de single van Phuture geluisterd...zucht). Eind v/d zomer '89 komen er XTC-pillen op de markt met daarop het smiley-logo gestanst. Opeens is de acid-smiley volgens politici (en in navolging daarvan, ook volgens vele anderen) een teken van dealers, drugsgebruikers en louche praktijken. R.I.P. smiley? Toch niet. Dank zij nieuwe media, waarbij indirect, snel en vluchtig contact aan de orde van de dag raakt wordt veelvuldig gebruik gemaakt van smileys om snel en verhelderend, emoties weer te geven in korte tekstberichten.

Toegevoegd na 6 minuten:
trouwens: de smiley werd 'uitgevonden' in 1963 door reclametekenaar Harvey Ball, in een campagne voor een verzekeringsmaatschappij in de VS!!