Kan iemand verwachten dat je komt, als je ziek bent?

Ik heb me vorige week aangemeld voor een activiteit, maar vandaag afgemeld omdat ik me niet goed voel. Die persoon reageerde met: Kan je niet toch komen, er is op je gerekend. Hierdoor bezorgt ze mij een slecht gevoel.

Kan je het maken om zoiets te vragen, als iemand anders zegt dat ze ziek is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het klinkt inderdaad een beetje ongelukkig. Maar er is natuurlijk altijd een soort schemergebied tussen ziek en niet ziek. Je voelt je gammel, zou graag weer naar bed gaan maar echt doodziek ben je ook niet. Dan kun je soms een paracetamol nemen en je vermannen en toch je plichten voor die dag gaan doen (en vaak valt het dan nog erg mee ook).
Waarschijnlijk klonk je niet doodziek (hoe klinkt dat?) en heeft de ander gedacht dat je je misschien nog kon opkrikken en toch komen. Het is ook lastig als mensen op het laatste moment afmelden.
Maar als jij ziek bent, hoor je in bed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Afhankelijk van de activiteit, de eraan gekoppelde kosten, en de noodzakelijkheid van je aanwezigheid. Maar ook je woordkeuze 'je niet goed voelen' kan betekenen dat je een lichte hoofdpijn hebt, waarbij ik me kan voorstellen dat mensen zeggen 'neem een paracetamol en kom toch'.
Maar écht ziek is ziek, en dan blijf je gewoon thuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een afweging die je zelf moet maken. Als je met zware griep in bed ligt is het duidelijk dat je niet kunt komen.Je "niet goed voelen" klinkt niet al te ernstig en zou idd met een paracetamol verholpen kunnen worden.

Vraag jezelf eens af of je met je huidige "gesteldheid" naar dat concert, dat feest oid zou gaan waar je al maanden naar hebt uitgekeken. Is het antwoord daarop "ja" dan kun je ook naar deze activiteit. Anders lijkt het je "niet lekker voelen" een smoes omdat je er eigenlijk geen zin in hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat heeft toch te maken met het halfslachtige:
"ik voel me niet goed".

Iedereen voelt zich wel eens niet goed.

Dus als je weer eens iets afbelt, dan zeg je dat je
hondsberoerd bent, amper op je benen kan staan,
etc. etc.
Dan krijg je misschien de gewenste bezorgde reactie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reactie is lomp en had beter anders verwoord kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kan het helpen om in zo'n geval ook wat aandacht te besteden aan de situatie van die andere persoon - voor jou is het vervelend dat je ziek bent, voor die andere persoon is het (waarschijnlijk) vervelend dat je er niet bent. Het helpt als je daar begrip voor toont en wellicht met een andere oplossing komt ("misschien kan ik over 2 weken ... doen", "misschien weet ik nog iemand anders die wel kan", of welk idee dan ook.)

Dan kan je er beiden een goed gevoel aan overhouden.