Kan ik een andere kinderarst vragen in het ziekenhuis,omdat ik met de arts die ik nu heb moeilijk kan praten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

vragen kan altijd.
als er meerdere artsen zijn in dat ziekenhuis en die hebben nog tijd dan denk ik dat ze daar niet zo moeilijk over doen.
voor mijn zoontje heb ik contact met meerdere kinderartsen.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je kan altijd een 'second opinion' vragen (dus een andere arts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe bestaat er de vrijheid van artskeuze, nog wel.
Dus als het niet ""klikt"". zou je al op het afsprakenbureau van het ziekenhuis een afspraak bij een andere kinderarts kunnen vragen, in de hoop dat je daar beter mee kunt praten.
Dit moet geen probleem zijn, we blijven tenslotte allemaal mensen, en er blijven menselijke verschillen, die niets afdoen aan de deskundigheid van de arts, maar wel in de communicatie een verschil kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zou ook met deze arts die je nu hebt kunnen praten dat je hem niet goed vind, misschien kunnen jullie het meningsverschil onderling toch nog oplossen...
anders is het wel zo, dat artsen niet gauw elkaars patienten uitwisselen...
je zou dan voor een andere arts naar een ander ziekenhuis moeten...althans dat was mijn ervaring...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alos je er tegenop ziet om te zeggen dat deze kinderarts je niet bevalt, zou je ook kunnen uitzoeken of jouw kinderarts op bepaalde dagen niet werkt en dan alleen op die dagen kunnen voor een afspraak.
Verder moet je bij het zoeken van een kinderarts in een ander ziekenhuis kijken of jouw verzekering daarmee een contract heeft (meestal wel). Je zou ook de klantenservice van je ziektekostenverzekeringsmaatschappij kunnen bellen en om advies vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Besef je wat precies ' moeilijk' is in de communicatie?
Is het bijvoorbeeld irritatie vanwege zijn/haar houding? (arrogant, niet geinteresseerd, bagatelliserend enzovoort)
Of is het vanwege een taalprobleem (ik heb zelf met buitenlandse artsen vaak het gevoel dat we langs elkaar heenpraten)
Of kan het misschien iets met jezelf te maken hebben. Bijv. dat je het een ' jonkie' vindt (wat kan die nu weten..) of iemand die je doet denken aan een persoon die je niet vertrouwt. Of misschien communiceer je zelf niet zo gemakkelijk? Misschien hoor je dingen die je niet wilt horen?
Het is wijs eerst te kijken naar de oorzaak van het communicatieprobleem.
Wanneer je je daarvan bewust bent, kun je eerst kijken of je daar met de huidige arts (die het meest van de situatie af zal weten) verder kunt komen.
Wanneer het probleem bij deze persoon ligt (zie eerste alinea) kun je dit gewoon uiten. Bij voorkeur in een ik-boodschap. Zoals: " Ik heb het vervelende gevoel dat u X bagatelliseert." Dan kom je met het voorbeeld (feit).
Als je met een jij-boodschap komt, (" jij doet dit of dat fout..' )
zal de ander in een ontkenning/verdediging schieten.
Een ik-boodschap biedt gelegenheid e.e.a. toe te lichten.

Wanneer dit je zorg niet opheft, kun je alsnog naar een collega vragen.

Het is wijs om open en eerlijk met dit soort dingen om te gaan. Daar leert iedereen iets van (ook de artsen, bv hoe zij door patienten ervaren worden).
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eerst eens op de site of in de polivoorwaarden van je zorgverzekeraar. Heeft die er geen problemen mee, bespreek het dan met je huisarts. laat hem een verwijskaart voor een andere kinderarts uitschrijven, dan ga je daar naar toe. Huisartsen doen hier in het algemeen niet moeilijk over, maar je moet wel een gegronde reden hebben en als patiënt heb je recht op de beste zorg voor jou of in dit geval jouw kind.
amc