omdat er veel mensen zonder werk zitten
13 jaar geleden
Omdat er ook vele mensen zijn die niet onder hun niveau willen gaan werken.Er is in principe best veel werk ,kijk maar eens op jobtrack of iets dergelijks, maar voor vele is dit werk of niet weggelegd omdat ze de juiste diploma s niet hebben of ze gaan dit werk niet doen omdat ze hoger opgeleid zijn als dat de functie eist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het aanbod van werknemers is groter dan het aanbod van werkgevers die op zoek zijn naar medewerkers. Dit komt mede door de automatisering van processen binnen bedrijven, waardoor er minder werknemers nodig zijn. Maar ook doordat we nog steeds in een financieel minder gunstige periode zitten, waardoor er minder werknemers kunnen worden betaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alleen werknemers die niet onder hun niveau willen werken, ook werkgevers die niet onder niveau willen aannemen, met het idee dat de nieuwe werknemer die functie dan toch maar als tussendoortje ziet, en snel iets anders zoekt omdat hij gauw uitgekeken is op die baan. En zolang er aanbod genoeg is kan de werkgever kiezen
anneliez
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie aanvulling ; klopt namelijk ook helemaal.
Er zijn een aantal redenen waarom mensen werkzoekende geen werk kunnen vinden:

- Verkeerde opleiding. Een mijnwerker zal geen werk meer vinden in nederland
- Verkeerde locatie. Iemand in Limburg of Groningen komt moeilijker aan werk dan iemand in het westen van het land
- Verkeerde ervaring. Iemand met 30 jaar ervaring wordt nauwelijks aangenomen voor banen die ook door iemand met 2 jaar ervaring gedaan kan worden.
- Andere voorkeuren (een vegetarier wil niet bij een slachthuis werken)
- Seizoensgebonden. Asperge stekers zijn na de zomer vaak werkeloos
- Nieuwe werkzoekende. Mensen die net hun baan verloren hebben, studenten en herintreders zijn ook gedurende een periode werkzoekend voordat ze aan het werk gaan.

Een groot deel van deze werkzoekende zijn maar een (relatief) korte periode werkzoekend. Het echte probleem ligt bij de mensen die gedurende langere periode werkzoekend zijn. Bijvoorbeeld een mijnwerker heeft weinig kans weer een baan in deze sector te vinden. De meeste andere mensen zijn na hooguit een jaar weer aan het werk. Helaas zijn in die periode wel weer andere mensen werkeloos geworden. En zo blijft er altijd een aantal werkzoekende.

Dat het totaal aantal wisselt ligt eraan hoe makkelijk het is een baan te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit brengt de tijd met zich mee .( enkele voorbeelden ) Mensen moeten op hogere leeftijd blijven solliciteren , de sociale werkvoorziening wil mensen in het vrije bedrijf plaatsen in opdracht van de regering , en mensen uit de nieuwe lidstaten hebben ook recht op een baan hier .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijken een heleboel banen die er aangeboden worden.Maar als je kijkt bij de side van het UWV vragen de werkgevers allemaal voor het grootste deel mensen met 0 maanden ervaring.Dus zijn de meeste banen bedoeld voor jongeren die zo van de schoolbanken afkomen en die ze nog kunnen inwerken op dat gebied.Zelf als er een werknemer ouder dan 45 jaar zich aanbied valt hij af ook al heeft hij 30 jaar ervaring in dat werk.Ga maar eens voor de aardigheid kijken hoeveel fulltime banen er zijn,dat valt nog tegen.Ik ervaar dit zelf ook na als 30 jaar verkoper te zijn geweest in een speciaalzaak en daarvoor nog 7 jaar als magazijnmedewerker.Als ik op beide beroepen solliciteer word ik afgewezen met het smoesje dat ze een andere kandidaat hebben aangenomen.Maar zodra je op de site gaat zoeken staat deze vacature er nog steeds op.Dus op deze manier blijven er nog steeds werkzoekenden vooral onder de ouderen.Wij moeten nog elke week een paar sollicitaties verrichten via de computer en dan krijg je doodgewoon een mailtje binnen dat het ontvangen is,maar je hoort er niets meer van in bijna alle gevallen.En ik zal u eerlijk vertellen dat ik een competitietest heb ondergaan waaruit toch weer dat ene beroep er bovenuit komt.Mijn werkcoach vertelde mij dat het voor mij moeilijk is omdat ik een éénzijdig verleden heb.Maar wat wil je als je 30 jaar het gezicht van een verfspeciaalzaak bent geweest en als een hond verrot bent geslagen door het volk.Ik solliciteer dan maar op magazijnmedewerker wat ik ook best vind maar daar is gezien mijn leeftijd zelfs ook geen kans op.Dus ga je dan maar kijken voor medewerker en dan vind je schoonmaak medewerker waar je dan geen dagtaak mee kunt vervullen daar het ook maar 15 uur per week is.Als je zoekt op verkoper zijn de meeste banen telefonisch verkoper bij een telefoonmaatschappij of energiebedrijf.Dan mag je zelf je tijd indelen,maar dat zijn hondenbanen.Persoonlijk mensen opbellen en over een telefoon of energie abonnement beginnen en verkopen(lees aansmeren), iets waar ik zelf de pest aan heb.Maar dat noemen ze bij het UWV ook nog een baan om mensen s'avonds in hun privé mee lastig te vallen.Zoek je op bezorger dan weet je het ook al dat het postbezorger is iets waar ik ook geen hekel aan heb en kan je de rest al weer invullen(KPN).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ook meespeelt:
In onze industrie zijn veel banen verdwenen "geexporteerd" naar landen waar de arbeid goedkoper is en de kwaliteit goed tot beter dan hier (India, China, Korea maar ook landen in Oost-Europa, zoals Tsjechie, Slowakije en Polen). Daar hebben we met zijn allen (onbewust) voor gekozen want praktisch iedereen denkt eerst aan zijn eigen portemonnee.
Als je dan bedenkt dat we hier werk willen houden door betere opleiding maar dat ons onderwijs kwalitatief steeds verder achteruit gaat, dan kun je je afvragen WAAROM bedrijven zich hier zouden willen vestigen dan wel hier zouden willen blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn zoveel werkzoekenden omdat de economie is veranderd.

Vóór de crisis waren er heel veel banen in de service economie . Deze banen waren ontstaan omdat mensen de toekomst rooskleurig inzagen ,en kochten huizen ( inrichting , huizenbouw, doe het zelf , klusjesmannen , loodgieter etc) . En ze kochten auto's , nieuwe computers , gingen vaker uit eten , boekten verre vakanties.

Nu zijn heel veel mensen voorzichtig met hun geld. Of ze zitten in financiële problemen omdat hun bestedingspatroon van vóór de crisis niet meer vol te houden is . En de banken lenen minder makkelijk geld uit. Starters op de woningmarkt krijgen maar moeilijk een lening voor hun hypotheek. Startende bedrijven hebben veel méer moeite om hun financiering op orde te krijgen. In een minder snel groeiende economie krijg je problemen voor wat betreft een goede arbeidsvoorziening.

Het probleem is dat de economie waarschijnlijk nog heel lang zo zal blijven omdat de struktuur van de economie is gewend geraakt aan niet - duurzame "bubbels" . Zoals internet bubble en de huizenmarkt bubble . En omdat iedereen denkt dat de "oude " economie van bubbles opnieuw nieuw leven in moet worden geblazen , loopt het niet zo lekker meer als vóór de crisis.