Een opname herstellen, zodat deze weer te beluisteren is.

Mijn vader is al enige jaren overleden en is gecremeerd. Mijn moeder heeft aangegeven, dat ze graag een opname wilde hebben van de crematie met alle toespraken en het hele gebeuren. Dit heeft ze inderdaad gekregen toen der tijd, maar deze is nauwlijks hoorbaarop cd. Klaarblijkelijk heeft er een stekkertje niet goed in het opnameapparaat gezeten. Ik heb zojuist de cd weer eens teruggeluisterd en naast een hoop gebrom van een loszittend stekkertje kan je wel wat van de toespraken en muziek horen. Mijn moeder, zus en ik zouden het heel erg op prijs stellen om een cd te maken waarop enigzins nog iets duidelijks van de crematie te horen is. Weet iemand een goed programma, waar ik de toespraken en de muziek weer "vertoonbaar" kan maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is niet te voorspellen of dat wel gaat lukken. Als je de hele tijd last hebt van één soort brom, biedt Adobe Audition misschien een oplossing. Je kunt daar een sampeltje van de brom maken en aftrekken van de hele opname. Wat er dan nog overblijft van de spraak weet je nooit van te voren. Adobe Audition is niet goedkoop, maar ik zie dat je een free trial kunt downloaden. Het is een ingewikkeld pakket waar je je eerst in moet verdiepen.
escape
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik ken het probleem... Ben bang dat het lastig te verbeteren is. Althans niet met programma's die nog enigszins voor een particulier te betalen zijn.

Ik denk dat je naar een professioneel geluidsbureau moet gaan. Die moeten (als het goed is) in staat zijn om bepaalde frequenties uit het bestand te filteren.