Als er 1 Europa is, is Europa dan machtiger als de VS?

Dus als Europa zich gebundeld heeft is het dan machtiger dan de VS?

gekeken naar de Import en export, militaire eenheden enz

Toegevoegd na 6 minuten:
Dus wat ik bedoel is dat Europa echt als 1 geheel zich toont en niet via verschillende landen.
Je hebt het dan niet meer over duitseland/nederland/frankrijk. . .maar spreekt dus eigenlijk voornamelijk met het woord Europa.
Net zoals dat in Amerika is, dus dat de landen zoals we die nu hebben in europa allemaal staten worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Machtig genoeg, maar ook veel kwetsbaarder door de vele verschillende en lange grenzen en politieke verschillen. De USA ligt grotendeels aan Canada, veel water en een beetje Rusland (Alaska) en Mexico. Europa heeft een lange grens met Rusland, Midden Oosten/Turkije en Afrika. Dat vergt veel meer diplomatie dan continent alleen zoals Amerika dat heeft. Zodoende is macht alleen niet genoeg.

De Engelse en Franse geheimdienst, nucleair materiaal, Duitse tanks, Poolse soldaten en Nederlandse marine kunnen samen een behoorlijke machtige grootmacht vormen... maarja, dat een Europa, daar hapert het nog een beetje aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Economisch gesproken wel: het BNP van Europa is nog altijd groter dan dat der USA.

Op militair gebied: de USA hebben véél meer ---en geasvanceerdere --nucleaire wapens.

en dan op geografisch gebied: teveel grenzen ( langs Rusland,het Midden-Oosten,de Middenlandse Zee,Afrika,enz.)

maar theoretisch zou Europa,zeker omdat het ook een goeie wetenschappelijke/technologische basis heeft,een sterkere macht kunnen zijn/worden dan de USA.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Qua import en export is Europa naar mijn ziens al beter dan Amerika.
In Amerika heb je erg veel regels om te importeren door de aanslagen van 9/11.
Strenge regelingen worden in Europa doorgaans ook steeds meer ingevoerd binnen de EU.
Op handel gebied is Europa een zeer belangrijke doorvoerhaven voor andere continenten en kan je al spreken van 1 Europa (EU + EVA).
De vormen van modaliteit (transportmogelijkheden) zijn in Europa ook beter omdat er een goede netwerken zijn voor zowel binnenvaart,trein, vrachtwagens etc.
Amerika heeft natuurlijk wel hele goede trein verbindingen daar er veel uitgestrekte vlaktes zijn. Maar aflevertijden kunnen daardoor wel langer duren en dat is ook weer niet heel praktisch.
Binnen Europa zijn er veel volkoren die elkaar niet kunnen aarden. Wat stabiliteit tegen werkt.
Buiten dat heeft Europa niet zoveel vijanden als Amerika.

Denk dat het al met al niet heelveel zal uitmaken.