Hoeveel boeken staan er in de nederlandse boekenkasten?

De vraag is of erachter is te komen hoeveel boeken een nederlander gemiddeld heeft of hoeveel boeken er in totaal in Nederland zijn. E-books tellen niet mee, want die kun je niet in een kast zetten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Deze vraag is onmogelijk te beantwoorden. Je hebt echte boekenwormen (zoals ik) die zonder overdrijven meer dan 200 boeken in de kast hebben staan (en dus ook af en toe exemplaren verkopen om er weer anderen voor in de plaats te halen).
Je hebt ook types als mijn zusje die lezen als straf beschouwen. Zij heeft wel 2 boeken (en één ervan heeft ze ook daadwerkelijk gelezen).

Om daar dus een gemiddelde voor te geven??

Ik vermoed dat oudere mensen meer boeken hebben dan de jongeren. De huidige jongere generatie vind lezen over het algemeen minder leuk dan dat de ouderen het vroeger vonden. Tegenwoordig hebben ze liever playstations e.d.

Toegevoegd na 32 seconden:
by the weg: E-books kun je prima in de kast zetten, maar in de kast tellen ze slechts voor 1 boek ipv de aantallen die er daadwerkelijk op staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het aantal boeken per persoon zal inderdaad erg verschillen ik heb er echt een kleine duizend en dat aantal groeit elk jaar. Andere kopen boeken en doen ze weer weg. Boeken is iets dat de een persoon wel verzameld en de andere niet. Of oudere meer boeken hebben dan jongere zou ik niet durven te beweren
ronron1212
13 jaar geleden
Ik heb er zo'n 600 in de kast en wij zijn met twee personen.
Ik heb pas nog een paar dozen met boeken naar de kringloop gebracht.
Maar er moet weer opruiming gehouden worden.
Kopen doe ik vooral tweedehands.

En nu ben ik lid geworden van de bibliotheek, dus kopen hoeft niet meer zou je zeggen.
Maar ook in de bieb verkopen ze boeken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben dit voorjaar kleiner gaan wonen en heb toen ruim de helft van mijn boeken weggedaan, heb er nu nog zo'n 250 schat ik.
Waarschijnlijk krijg je alleen antwoorden van mensen die veel meer boeken hebben dan gemiddeld; het gemiddelde blijft waarschijnlijk ver onder de vijftig steken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er staan m.i. te weinig boeken in de nederlandse boekenkasten. ik denk ook zo'n 1000 als er al sprake is van een boekenkast, al dan niet inzichtelijk: veel van mijn vrienden hebben een boekenzolder of -kelder...
internet is een soort openbare bibliotheek, waar je de meeste complete boeken niet kan lezen, wel hooguit een subjectieve weergave van kunt vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een vraag waar je nooit een antwoord op zult kunnen krijgen, behalve wanneer je alle huishoudens in Nederland af zou gaan, en de boeken in hun boekenkast zou gaan tellen.

Ik merk dat steeds minder mensen uberhaupt een boekenkast hebben, laat staan dat ze boeken hebben.

Tot een jaar of 10, 15 geleden was het vrij normaal om in de huiskamer een boekenkast te hebben staan.
Tegenwoordig zie je het vaker niet dan wel.

Ik heb zelf nu zo'n 300 boeken in de boekenkast staan, en dan in de slaapkamer nog een kastje met zo'n 50 boeken. Vele ervan verhuizen al meer dan 30 jaar met me mee. Ik zou niet zonder ze kunnen.